Abstract:
با گسترش شبکههای مجازی تولید و خوانش متون دچار تغییرات بنیادین گشته بطوریکه نظریات پیشین قادر به تبیین تمام واقعیت موجود نیستند. این پژوهش با استفاده از مطالعه قومنگاری شبکههای اجتماعی به دنبال تلفیق نظریه رمزگذاری-رمزگشایی و نیز مفصلبندی استوارت هال برای ترسیم مدل معناسازی کاربران ایرانی در شبکههای مجازی است. بر طبق یافتهها این فضا ویژگیهایی همچون پراکندهسازی افکار، پر و بال پیدا کردن موضوعات، حضور همزمان و یا متناوب نیروهای استراتژی و تاکتیک و مصادره و مصادره شدن دوباره فضا را دارد. علاوه بر این وجود مکانیزمهای خنثی و مکانیزمهای نفی دیگری قدرتمند شامل تروماسازی، همسانسازی امور، واکنش نسبت به سیاستگذاریهای مقدسساز، خاصیت نمایشی و تکمیل پازل خبر و مکانیزمهای مربوط به ایجاد خود جمعی بر مبنای نیروهای تاکتیک شامل آیکونسازی، اسلنگسازی و تشکیل جماعتوارهها به دنبال میدان بخشیدن به نیروهای مبتنی بر تاکتیک و به عبارتی تمام عاملانی است که در فضای رسمی قدرتی ندارند. فضای خوانشگری ایرانی با کنشگری فعال/ منفعل، مقطعی/ مداوم و کنشگریهای محدود، بینابینی و کلان نیز همراه است. در نهایت با توجه به ویژگیهای فضا و مکانیزمهای ذکر شده سه بعد شامل تولید و تفسیر جمعی متون، نادیده گرفتن خبر و گفتگوی تخالفی بر ابعاد خوانشهای هال نیز افزوده شدند که نشاندهنده توان بخشیدن فضا به تمامی عاملان برای معناسازی هستند.
With the expansion of virtual networks, the production and reading of texts has undergone fundamental changes so that previous theories are not able to explain all the existing reality. This study uses an ethnographic study of social networks to combine the theory of Encoding-Decoding and articulation of Stuart Hall to draw a semantic model of Iranian users in virtual networks. According to the findings, this space has special features such as scattering of thoughts, expanding on issues, simultaneous or alternating presence of strategy and tactics forces, and confiscation and re-confiscation of space. Furthermore, existence of neutral mechanisms, powerfull other dening mechanisms includes traumatizing, putting the same values on all issues, reacting to sanctifying policies, theatricality, and completing news puzzles, and mechanisms related to collective self-creation based on tactical forces including icon-making and the formation of crowds, seek to giving chance to tactical forces and in other words, all the agents who have no power in the official space. The Iranian reading space is also accompany with active / passive, cross-sectional / continuous, and limited, intermediate, and macro activities. Finally, according to the characteristics of space and the mentioned mechanisms, three dimensions, including the collective production and interpretation of texts, ignoring the news and oppositional dialogue, were added to the dimensions of Hall readings, which shows that space empowers all actors to making sense.