Abstract:
مالیات از جمله عوامل مؤثر بر تصمیمات و استراتژی های شرکت ها و تصمیم گیرندگان در شرکت های خانوادگی کوچک و متوسط می باشد. مبانی نظری و شواهد تجربی مبین آن است که سازه های قدرت، تجربه و فرهنگ اعضای خانواده این شرکت ها می توانند از عوامل تأثیر گذار در عدم تمکین مالیاتی تلقی شود. بنابراین هدف اصلی این مطالعه تعیین اثرات سازه های قدرت، تجربه و فرهنگ اعضای خانواده شرکت های خانوادگی بر عدم تمکین مالیاتی است. جامعه آماری این تحقیق شرکت های کوچک و متوسط خانوادگی در استان تهران می باشد. داده ها توسط پرسش نامه و به روش آسان و در دسترس جمع آوری شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که مالکیت و مدیریت خانواده بر کسب و کار تأثیر منفی بر عدم تمکین مالیاتی شرکت های خانوادگی دارد. تجربه نسل خانوادگی مسئول کسب و کار بر عدم تمکین مالیاتی شرکت های خانوادگی تأثیر مثبت و معنیدار دارد و فرهنگ، یعنی تطبیق ارزش های خانواده با فرهنگ کسب و کار بر عدم تمکین مالیاتی شرکت های خانوادگی تأثیر مثبت و معنیدار دارد. این مطالعه با توجه به برخی از عوامل بارزتر از شرکت های خانوادگی کوچک و متوسط که در آنجا تأثیر مشخصات مدیریت خانواده، نسل خانواده و ارزش های خانوادگی می توانند عوامل تعیینکننده اصلی از سیاست های مالیاتی آنها باشند، به درک ناهمگونی های رفتار مالیاتی در میان شرکت های خانوادگی کمک می نماید.
Tax is one of the effective factors on the decisions and strategies of companies and decision makers in small and medium-sized family firms. The theoretical foundations and empirical evidence indicate that power structures, experiences and culture of family members of these companies can be considered as factors influencing tax aggressiveness. Therefore, the main objective of this study is to examine the effects of power structures, experiences and family culture of family members on tax aggressiveness. The statistical population of this research is small- and medium-sized family firms in Tehran province. The data were collected by questionnaire and convenience sampling method. The results of the Hypotheses testing showed that the family ownership and management has a negative influence on the family firm’s tax aggressiveness; the family generation in charge of the firm has a positive influence on the family firm’s tax aggressiveness, the alignment of family and business values has a positive influence on the family firm’s tax aggressiveness. This study contributes to the understanding of tax behavior heterogeneities among family firms by going further than most research, considering some other more representative factors of family small and medium-sized enterprises, where the influence of characteristics of family management, family generation, and family values can be the main determinants of the firm taxation policies.
Machine summary:
در وهله چهارم ، یک رویکرد روش شناسی قدرتمند و بسیار دقیق برای عدم تمکین مالیاتی مورد استفاده قرار میگیرد که مبتنی بر نرخ مالیات مؤثر و مقیاس های شکاف مالیات دفتری است که به طور مناسب تلاش ایجاد شده توسط شرکت خانوادگی در این مفهوم را نشان میدهند (مانزون و پلسکو، ٢٠٠٢) و یک منبع مناسب را برای مقایسه های استاندارد بین المللی ارائه میدهند.
Rutherford et al ٢- مبانی نظری تحقیق مالیات و شرکت های خانوادگی عدم تمکین مالیاتی که در گسترده ترین مفهوم خود درک شده است ، میتواند به عنوان مجموعه فعالیت های شرکت ها با در نظر گرفتن ساختار و تفسیر بار مالیاتی به وسیله ارزیابی تمامی مزایای بالقوه در رابطه با هزینه های آشکار و ضمنی موجود تعریف شود (دیرنگ و همکاران ، ٢٠٠٨).
٣- پیشینه تحقیق جلالی و کامرانی (١٣٩٦) مطالعه ای با عنوان «بررسی رابطه بین درصد مالکیت خانوادگی با اجتناب مالیاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران » انجام دادند.
٤- مدل مفهومی تحقیق مطالعه حاضر بر اساس تأثیر خانواده بر رویکرد قدرت ، تجربه و فرهنگ ، به بررسی این موضوع می پردازد که تا چه اندازه ناهمگونی پیشنهاد شده توسط آستراچان و همکاران (٢٠٠٢) در میان شرکت های خانوادگی موجب ایجاد ترکیب هایی مجزا (و منحصربه فرد) از شمول خانواده میشود که میزان متفاوت از عدم تمکین مالیاتی را مشخص می نماید.
Chen et al ٥- توسعه فرضیه های تحقیق ٥-١- تأثیر خانواده بر عدم تمکین مالیاتی آستراچان و همکاران (٢٠٠٢) و کلین و همکاران (٢٠٠٥) یک رویکرد را برای اندازه گیری خانوادگی بودن به وسیله سه بعد پیشنهاد میدهند که متناسب با به اصطلاح رویکرد قدرت ، تجربه و فرهنگ است .