Abstract:
بهزیستی تحصیلی یکی از مفاهیم جدید در حوزه مشاوره مدرسه میباشد. بهزیستی تحصیلی مفهومی فراتر از وضعیت تحصیلی میباشد و دارای محورهایی از قبیل پیشرفت تحصیلی، اشتیاق تحصیلی، رضایت مندی از مدرسه ، رضایت بخشی و مهارت انجام تکالیف است . با توجه به جدیدن بودن موضوع و عدم وجود آزمون استاندارد، هدف از پژوهش حاضر ساخت آزمون در زمینه بهزیستی تحصیلی است . با توجه به سهم گسترده و دائمی مدرسه در زندگی انسان ، مخصوصا در سال های مهم و حساس تحصیل ، انتظار میرود آزمون تهیه شده بتواند با مشخص کردن دانش آموزان دارای بهزیستی تحصیلی ضعیف ، کمک موثری به سازمان آموزش و پرورش و موسسات و مراکز پژوهشی مربوطه جهت بهبود وضعیت بهزیستی تحصیلی این دانش آموزان نماید. در این گزارش ، ١٠ گام ساخت آزمون مرحله به مرحله پیگیری می شود.
Machine summary:
با توجه به سهم گسترده و دائمي مدرسه در زندگي انسان ، مخصوصا در سال هاي مهم و حساس تحصيل ، انتظار ميرود آزمون تهيه شده بتواند با مشخص کردن دانش آموزان داراي بهزيستي تحصيلي ضعيف ، کمک موثري به سازمان آموزش و پرورش و موسسات و مراکز پژوهشي مربوطه جهت بهبود وضعيت بهزيستي تحصيلي اين دانش آموزان نمايد.
بهزيستي تحصيلي، پيشرفت تحصيلي، اشتياق تحصيلي، رضايت مندي از مدرسه ، رضايت بخشي، مهارت انجام تکاليف ١- مقدمه بررسي عوامل موثر بر موفقيت تحصيلي همواره از دغدغه هاي پژوهشگران نظام تعلم و تربيت بوده است و در مطالعات متعدد اين عوامل به تناسب اهميت و تاثيري که موفقيت تحصيلي داشته اند، شناسايي شده اند (حسيني و همکاران ،٢٠١٥).
خانواده ها، معلمين و مربيان وکارشناسان آموزش و پرورش تنها کاهش نمرات يا شکست دانش آموزان را مشاهده ميکنند اما به 1 Educational Well-Being 2 Diner 3 Wang & Eccles 4 Yaseminezhad درستي نميدانند بهزيستي تحصيلي دانش آموز از چه جنبه هايي ضعيف است .
در برخي مطالعات افت تحصيلي را به معني هر گونه اختلالي که در روند تحصيل دانش آموز پديد ميآيد (آهنچيان ، ١٣٨٥) يا مفهومي که مقصود از آن کاهش عملکرد دانش آموز از سطح رضايت بخش به سطح نامطلوب است (گلشن فومني، ١٣٧٣) و يا معضلي که در غالب جنبه هاي مختلف چون غيبت مکرر از مدرسه ، ترک تحصيل قبل از موعد مقرر، تکرار پايه تحصيلي، کيفيت نازل تحصيلي، و يا کسب محفوظات به جاي معلومات ظاهر ميگردد تعريف شده است (الهام پور، ١٣٨٤).