Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی آموزش مدیریت خود گویی و تعیین میزان اثربخشی آن در کاهش
میزان اضطراب دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان می باشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی
است که در آن از طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است و از لحاظ
جمع آوری دادهها از نوع میدانی است که به روش پیمایشی و بصورت تحلیلی – توصیفی انجام
شده است. جامعه ی آماری این تحقیق جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه
اول دبیرستان ناحیه 7 شهرستان مشهد مقدس می باشد که در سال تحصیلی 94 - 93 مشغول
به تحصیل بوده اند. نمونه ی آماری تحقیق به دلیل محدود بودن جامعه تعداد 30 نفر از دانش
آموزان دختر پایه اول می باشند که در دامنه سنی 15 - 14 سال قرار دارند و روش نمونه گیری
به صورت نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. دادههای پژوهش از طریق تحلیل
کوواریانس برای مقایسه دو گروه (گروه آزمایش و گروه کنترل) و همچنین از آزمون تی نیز برای
بررسی اختلاف بین نمرات پیش آزمون یکسانی میانگین گروه های آزمایش و کنترل، مورد
تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که اجرای عمل آزمایشی و شرکت در
جلسات آموزش خود گوئی های مثبت توانسته است با ایجاد فضایی مطمئن و حاکی از اعتماد
و با دخالت در اندیشه و تصحیح گفتار درونی در ایجاد باورهای منطقی و افزایش عزت نفس و
مقابله با موقعیت های آشفته ساز و رهایی از افکار و بیانات مخرب موثر باشد که محصول این
امر کاهش اضطراب می باشد.
Machine summary:
نتايج تحقيق نشان داد که اجراي عمل آزمايشي و شرکت در جلسات آموزش خود گوئي هاي مثبت توانسته است با ايجاد فضايي مطمئن و حاکي از اعتماد و با دخالت در انديشه و تصحيح گفتار دروني در ايجاد باورهاي منطقي و افزايش عزت نفس و مقابله با موقعيت هاي آشفته ساز و رهايي از افکار و بيانات مخرب مؤثر باشد که محصول اين امر کاهش اضطراب مي باشد.
بر اساس نتايج مندرج ، چون مقدار F محاسبه شده در جدول (٣٧ / ٨١ F = ) از مقدار F بحراني (٦٨ / ٧ Fc = ) با درجات آزادي ١ و ٢٧ در سطح ٠/٠١ = p بزرگتر است فرض صفر رد مي شود و با ٩٩% اطمينان نتيجه مي گيريم که بين ميانگين هاي نمرات پس آزمون اضطراب پنهان کتل دو گروه آزمايش و کنترل با برداشتن اثر پيش آزمون هم تفاوت معناداري وجود دارد.
بر اساس نتايج مندرج ، چون مقدار F محاسبه شده در جدول (٢٨ / ٧٢ F = ) از مقدار F بحراني (٦٨ / ٧ Fc = ) با درجات آزادي ١ و ٢٧ در سطح ٠/٠١ = p بزرگتر است فرض صفر رد مي شود و با ٩٩% اطمينان نتيجه مي گيريم که بين ميانگين هاي نمرات پس آزمون اضطراب آشکار کتل دو گروه آزمايش و کنترل با برداشتن اثر پيش آزمون هم تفاوت معناداري وجود دارد.
جدول ٥ نتايج آزمون تحليل کوواريانس پس آزمون نمرات اضطراب آشکار کتل بين دو گروه آزمايش و کنترل با برداشتن اثر پيش آزمون (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج و پيشنهادات در اين پژوهش محقق سعي داشت تاثير روش آموزش مديريت خودگويي را بر کاهش اضطراب دانش آموزان پايه اول دبيرستان (دوره دوم ) بسنجد.