Abstract:
روش تحقیق: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر شیوه گرداوری دادهها آمیخته (کمی – کیفی) و از نظر کمی توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر کیفی توصیفی از نوع نظریه زمینهای است. جامعه آماری نیز در مرحله کیفی کلیه اعضای هیئت علمی با سابقه حداقل 10 سال و در مرحله کمّی کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استانهای مازندران، گیلان و گلستان که در سال 1399 مشغول به انجام وظایف شغلی میباشند و تعدادشان 2789 نفر می-باشد. همچنین در پژوهش حاضر در مرحله کیفی از روش نمونهگیری هدفمند و در مرحله کمّی از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی، متناسب با حجم هر یک از سهاستان استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامههای استاندارد خود توسعهای پرسشنامه محققساخته عوامل موثر بر خودتوسعهای دارای روایی و پایایی تایید شده بودهاند. شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات در مرحله کیفی بصورت تحلیل محتوا و در مرحله کمی نیز مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بودهاست. یافتهها: عوامل موثر بر خود توسعهای اعضاء هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استانهای مازندران، گیلان و گلستان عبارتند از: عوامل فردی (خودکارآمدی، درگیری شغلی، انگیزش شغلی، تعهد حرفهای، نیاز به موفقیت، مسئولیتپذیری، توانمندسازی روانشناختی، تاب آوری شغلی، خودشکوفایی، پایگاه اقتصادی/اجتماعی، سرمایه فرهنگی)، عوامل سازمانی (فرهنگ سازمانی، حمایت سازمانی، عدالت سازمانی، تعهد سازمانی) و عوامل گروهی (یادگیری گروهی).
The statistical population is in the qualitative stage of all faculty members with at least 10 years of experience and in the quantitative stage of all faculty members of the Islamic Azad University of Mazandaran, Gilan and Golestan provinces who are engaged in job duties in 1399 and their number is 2789 people. Also, in the present study, purposive sampling method was used in the qualitative stage and relative stratified random sampling method was used in the quantitative stage, in proportion to the volume of each of the three provinces. Data collection tools were also standard self-development questionnaires of researcher-made questionnaires of factors affecting self-development with validity and reliability. The method of data analysis in the qualitative stage is content analysis and in the quantitative stage is based on structural equation modeling. Findings: The findings show that the factors affecting the self-development of faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran, Gilan and Golestan provinces are: Individual factors (self-efficacy, job conflict, job motivation, professional commitment, need for success, responsibility, psychological empowerment, resilience Job creation, self-actualization, economic / social status, cultural capital), organizational factors (organizational culture, organizational support, organizational justice, organizational commitment) and group factors (group learning).