Abstract:
اجرای مفاد قانون اساسی، برای دستیابی به اهداف و وصول به آرمانهای قانون اساسی است، این مهم در مواردی که مفاد قانون اساسی با ابهام، اجمال، تعارض یا نقص و سکوت مواجه است، مستلزم تفسیر این قانون است. رویکردهای گوناگونی در خصوص تفسیر در علم حقوق طرح شده است. رویۀ شورای نگهبان بهعنوان مفسر قانون اساسی در تفسیر اصول قانون اساسی را از منظرِ اخلاقی دستِکم میتوان در سه رویکرد اخلاقی خودگرایانه، وظیفهگرایانه و فایدهگرایی قاعدهنگر دستهبندی کرد. در رویکرد تفسیری خودگرایانه، اخلاقی بودن عمل بهطور کلی به ارزیابی نتایج و دستاوردها به نفع شخصی و سازمانی منوط است که در این حالت هنجارهای قانون اساسی در معرض تهدید قرار میگیرند. این در حالی است که در رویکرد اخلاقی وظیفهگرایانه، شورا بدون توجه به نتایج و سود حاصل از تحدید حقوق و آزادیهای شهروندان، تضمین آنها را برای هریک از شهروندان تکلیف خود میداند. اما شورای نگهبان در رویکرد فایدهگراییِ قاعدهنگر، اصل فایده را مستقیم و بیواسطه بـه عرصـة عمـل نمیآورد، بلکه قواعدی را از طریق آن معرفی میکند که پذیرش عمومی آنها موجـب خیر حداکثری عمومی میشود. طبعاً چنین رویکردی میتواند به استحکام و استقرار بیشتر قانون اساسی و در نهایت کارامدی نظام منجر شود.
Achieving the goals and ideals of the Constitution is the result of implementing the provisions of the Constitution, which requires its interpretation where the provisions of the Constitution are ambiguous, concise, conflicting, or flawed and silent. Various approaches have been proposed regarding interpretation in the science of law and on this basis, the interpretation of the Constitution of the Islamic Republic of Iran can be done from different formal and substantive aspects. The practice of Guardian Council as the interpreter of the Constitution can be classified into three ethical approaches of egoism, deontological ethics, and rule utilitarianism. In the egoism interpretive approach, morality depends on the evaluation of results and achievements to the benefit of the person or organization, in which the norms of the Constitution are threatened. However, in deontological ethics, the Council considers it as its duty to guarantee the rights and freedoms of each citizen regardless of the results and benefits of restricting them. However, in rule utilitarianism, the Council does not put the utility directly into practice, instead it introduces some rules through it whose public acceptance leads to the maximum public good. Indeed, this approach can lead to a stronger and more enforced law and ultimately to the efficiency of the system.
Machine summary:
در اين باره سؤال اصلي تحقيـق ايـن اسـت کـه نظرهـاي شـوراي نگهبان در تفسير اصول قانون اساسي با کدام رويکردهاي اخلاقي قابل تبيين اسـت ؟ و بـه چـه نتايجي منتج شده است ؟ به منظور پاسخگويي به پرسش هاي مطرح شده ، ابتدا با ذکر نمونـه هايي از نظريات تفسيري شوراي نگهبان که با رويکرد اخلاقـي خودگرايانـه تفسـير شـده اند، بررسـي ميشوند (بند١).
٢. نقد و بررسي نظريات تفسيري اصول ٤٤ و ١٧٥ و ٧٦ قانون اساسي با اخلاق خودگرايي از شاخصه هاي رويکرد خودگرايي اخلاقـي در نظريـات تفسـيري اصـول ٤٤، ١٧٥ و ٧٦ قـانون اساسي، عدم سنجش دقيق پيامد اعمال ، ديدگاه سـهل انگارانه نسـبت بـه حقـوق و آزادي هـاي شهروندان و در نظر گرفتن منافع و سود شخصي يا سازماني هستند که نقد و بررسي مي شوند: الف ) عدم سنجش دقيق پيامد اعمال : با توجه به اينکه پيامدهاي هـر عملـي پيچيـده و پيش بيني ناپذير است و سنجش دقيق آنها، عملا ناممکن است ، چگونه شوراي نگهبان در نظريـۀ تفسيري اصول ٤٤ و ١٧٥و ٧٦ قانون اساسي، به اين نتيجه رسيده است که آزادي رسـانه ها يـا نظارت محدود مجلس (نماد مظهر ملت ) بر همۀ امور ميتوانـد بـه سـود و مصـلحت حاکميـت منجر شود؟ خودمحوري ديدگاهي نتيجه گراست .
3. Fathi, Mohammad & Koohi Esfahani, Kazem, (2018), The Constitution of the Islamic Republic of Iran with Interpretive Theories of the Guardian Council, First Edition, Tehran: Guardian Council Research Institute Publications (In Persian).
8. Hashemi, Seyed Mohammad (2008), Constitutional Law of the Islamic Republic of Iran (General Principles and Foundations of the System), 8th Edition, Tehran: Mizan Publications, Vol. I (In Persian).