Abstract:
زمینه: دهه های زیادی است که خرافات در میان جمعیت ورزشی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است. خرافات به ورزشکار کمک می کند تا با استرس مربوط به شرایط رقابتی کنار بیاید. خرافات ورزشی را به عنوان باورهای غیر منطقی و یا شیوه ای از تفکر معرفی می کنند که نتایج رویداد را تحت تأثیر قرار می دهد. با در نظر گرفتن این نکته و غیاث یک پژوهش علمی، می توان اهمیت بکارگیری ابزار معتبر جهت اندازهگیری دادها را نشان داد.
هدف: این پژوهش با هدف روایی سنجی پرسشنامه خرافات ورزشی تماشاگران انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش انجام کار از نوع همبستگی (از نوع تحلیل عاملی با روش تحلیل مؤلفه های اصلی) است. جامعه آماری پژوهش، هواداران تیم های لیگ برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال ایران در فصل 98-99 بودند که بر اساس حجم تعیین نمونه بر اساس گویه های پرسشنامه (26 سؤال)، تعداد 390 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامهای استاندارد استفاده شد که جهت روایی سنجی آن در جامعهی موردنظر، به فارسی ترجمه و مورد تحلیل قرار گرفت. جهت روایی پرسشنامه از روایی سازه، همگرا و واگرای فورنل و لارکر استفاده گردید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 0775 بهدست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل عاملی تاییدی) با استفاده از نرمافزارهای اس پی اس اس و آموس استفاده شد .
یافته ها: براساس نتایج تحلیل عاملی، مؤلفه های خرافات صنعتی، باورهای خرافاتی، رفتارهای خرافاتی و منبع کنترل بهعنوان چهار بعد خرافات ورزشی مورد تأیید قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که بار عاملی تمامی سؤالات از مقدار مبنا بالاتر و مدل پژوهش از برازش معناداری برخوردار است که نشان دهنده مطلوب بودن پرسشنامه خرافات ورزشی می باشد.
نتیجهگیری: پرسشنامه خرافات ورزشی مقیاسی قابل اطمینان و معتبری است که میتوان برای ارزیابی میزان خرافات در ورزش استفاده نمود و بینش و درک هواداران و افراد را نسبت به آن افزایش داد.
Background: It is for several decades that superstition has been analyzed among sport analysts. Superstition helps the athlete to come along with the stress related to competitive conditions. Sport superstition is introduced as illogical beliefs or a way of thinking that influences the results of events. Considering this point and comparing the results of a scientific research will result in finding the most accurate information. We may indicate the importance of using valid instruments to measure data.
Aims: This study was conducted to evaluate the validity of the spectator sports superstition questionnaire.
Methods: The present study was applied in terms of purpose and in terms of method of work is correlational (factor analysis with principal component analysis). The statistical population of the study was the fans of the Iranian Football, Basketball and Volleyball Premier League teams in the 2019-20season. According to the sample size based on questionnaire items (26 cells), 390 people were selected. In order to collect data, a standard questionnaire was used which was translated into Persian and analyzed for validity in the target population. For the validity of the questionnaire, the construct validity, convergent and divergent of Fornell and Larker were used and its reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient of 0.775. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (confirmatory factor analysis) were used to analyze the data using SPSS and Amos software.
Results: Based on the results of factor analysis, the components of industrial superstition, superstitious beliefs, superstitious behaviors and the source of control were approved as four dimensions of sports superstition. Analysis of the data showed that the factor load of all questions is higher than the base value and the research model has a significant fit, which indicates the desirability of the sports superstition questionnaire.
Conclusion: The Sports Superstitions Questionnaire is a reliable and valid scale that can be used to assess the level of superstitions in sports and increase the insight and understanding of fans and individuals towards it.