Abstract:
این مقاله پژوهشی برگرفته از طرح پژوهشی نیازسنجی فرهنگی و اجتماعی خانوار در منطقه 6 شهرداری مشهد بوده است. جامعه آماری این تحقیق را شهروندان ساکن در منطقه 6 شهرداری مشهد در سال 1394 تشکیل میدادند. روش پژوهش، پیمایشی و واحد تحلیل خرد (فرد) بوده است که روش نمونهگیری نیز طبقهای متناسب با استفاده از نقشه و فهرست خانوارها در بلوکها و خوشههای نمونه بود. تعداد کل جمعیت در منطقه شش، 198782 نفر و تعداد حجم نمونه 638 نفر برآورد شده بود. در این پژوهش هشت مجموعه مفاهیم تعالی فرهنگ شهروندی، ارتقای سرمایه اجتماعی و مشارکتهای همگانی، ارتقای سلامت اجتماعی و کاهش ناهنجاریهای شهری، ارتقای شادابی، نشاط و تندرستی شهروندان، افزایش و ارتقای سطح ارائه خدمات به زائران و گردشگران، تاثیرگذاری بر هویت و فضای کالبدی شهر از طریق بهرهگیری از هنر اسلامی و ملی، توسعه مراکز و فضاهای فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و گردشگری، نحوه ورود شهرداری به فعالیتهای فرهنگی، مورد سنجش قرار گرفت. برخی از نتایج این پژوهش نشان داد که: در زمینه حوزههای برگزاری آموزشها، دو اولویت مهم عبارتند از: حوزه فرهنگی مذهبی (43. 8 درصد) و فنی مهارتی (24. 5 درصد)، در زمینه موضوعات آموزشها، دو اولویت مهم عبارتاند از: خانواده و مهارتهای زندگی (26. 3 درصد) و سلامت عمومی (16. 7 درصد)، در زمینه شیوه ارائه آموزشها، دو اولویت مهم عبارتند از: کلاسهای آموزشی (24. 9 درصد) و تبلیغات رسانهای (21. 7 درصد)، در زمینه موضوعات نمایشگاههای فرهنگی، دو اولویت مهم عبارتند از: خانواده (27. 7 درصد) و رسانه و دیجیتال (21. 3 درصد)، در زمینه موضوع المانها و آثار هنری، دو اولویت مهم عبارتند از: موضوع مرتبط با امام رضا (ع) (30. 5 درصد) و موضوع نشاط افزا (30. 3 درصد)
This research article is taken from the research project of cultural and social needs
assessment of households in District 6 of Mashhad Municipality. The statistical
population of this study consisted of citizens living in District 6 of Mashhad
Municipality in 2015. The research method was survey and micro analysis unit
(individual) that the sampling method was a class appropriate to using the map and
list of households in the blocks and clusters of the sample. The total population in
region six was 198,782 and the sample size was 638. In this study, eight sets of
concepts of citizenship culture excellence, promotion of social capital and public
participation, promotion of social health and reduction of urban anomalies,
promotion of vitality, vitality and health of citizens, increasing and improving the
level of services to pilgrims and tourists, affecting identity and physical space The
city was assessed through the use of Islamic and national art, the development of
cultural, social, artistic, sports and tourism centers and spaces, and the way in which
the municipality enters into cultural activities. Some of the results of this study
showed that: In the field of education, two important priorities are: religious, cultural
(43.8%) and technical (24.5%). In the field of education, two important priorities
are: family and skills. Life (26.3%) and public health (16.7%), in terms of the way
of providing education, two important priorities are: educational classes (24.9%) and
media advertising (21.7%), in the field of cultural exhibitions, two priorities
Important are: family (27.7%) and media and digital (21.3%), in the field of elements
and works of art, two important priorities are: the subject related to Imam Reza (AS)
(30.5%) and the subject of uplifting (30.3%).