Abstract:
در عصر جدید سازمان ها برای رسیدن به تعالی سازمانی و داشتن یک فرهنگ سازمانی پویا و بالنده، مبتنی بر ارزش های حاکم بر آن جامعه به گزینه ای به نام آموزش روی آورده اند و با توجه به اینکه سال هاست این موضوع برای همگان آشکار شده ولی امروزه سازمان ها به نقش مهم و حائز اهمیت آن پی برده اند. از آنجا که در کشور ما ایران، نظام جمهوری اسلامی حاکم است و لازم است فرهنگ سازمانی مبتنی بر الگوهای اسلامی (نه فقط شعاری بلکه بصورت عملی) در سازمان ها و نهادها و ارگانها شکل بگیرد و تقویت گردد، لذا در این پژوهش تأثیر آموزش های سازمانی در ارتقاء فرهنگ سازمانی مبتنی بر الگوهای اسلامی در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس جامعه 500 نفری مجموعه استانداری خراسان شمالی و واحدهای تابعه، تعداد 217 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر خبرگان و روایی سازه ای آن به کمک تحلیل عاملی تأییدی بررسی و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ تأیید گردید. ابزار تحلیل داده ها نرم افزارهای SPSS22 و LISREL8 بود. نتایج حاصل از اجرای تحقیق نشان داد که آموزش اثر مثبت و معناداری بر کاهش هزینه ها، ارائه خدمات به ارباب رجوع، بهبود کیفیت کار، خودمدیریتی و پایبندی به قوانین و مقررات در استانداری خراسان شمالی داشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش های دورن سازمانی بر ارتقاء فرهنگ سازمانی مبتنی بر الگوهای اسلامی تاثیر گذار است.
In the new era, in order to achieve organizational excellence and have a dynamic
and growing organizational culture, based on the values that govern that society,
organizations have turned to an option called education, and given that this issue has
been revealed to everyone for years, but Today, organizations have realized its
important role. Since in our country, Iran, the system of the Islamic Republic is ruling
and it is necessary to form and strengthen the organizational culture based on Islamic
models (not only slogans but also in practice) in organizations, institutions and
organs; Therefore, in the present study, the role of education in promoting
organizational culture based on Islamic models was investigated. This research is in
terms of applied nature and in terms of the type of survey research.For this purpose,
217 people from a population of 500 people in North Khorasan province and its
affiliated units have been selected as a random sample based on Morgan table and
the desired dimensions have been studied among them. A researcher-made
questionnaire was used to collect data, the content validity of which was assessed by
experts and its structural validity was assessed by confirmatory factor analysis, and
its reliability was confirmed by Cronbach's alpha. The analysis method used in this
research is SPSS22 and 8 LISREL software. The results of the research show that
education has a positive and significant effect on reducing costs, providing services
to the client, improving the quality of work, self-management and adherence to laws
and regulations in the North Khorasan Governorate.