Abstract:
نخستین گزارشها در مورد شیوع ویروس کرونا در افغانستان در ماه حوت/ اسفند سال 1398 در سرخطاخبار رسانهها قرار گرفت. انتشار سریع ویروس به رقابت و سرعت در اطلاع رسانی، بین رسانه هایمختلف در کشور، افزود. در این میان، نقش کانالهای تجاری تلویزیونی، به دلیل تسلط بر عرصۀ رسانه ایدر کشور، برجسته تر به نظر میرسد. پوشش لحظه به لحظۀ گسترش جغرافیایی ویروس، خارج از مرزهایچین، و افزایش روزافزون آمار قربانیان و مبتلایان در کشورهای دور و نزدیک، به نظر میرسد دامنۀنگرانیهای عمومی، به ویژه باتوجه به شرایط و امکانات ملی، را گسترش داد. مسئلۀ اساسی، چگونگی پوشش خبری بحران ناشی از انتشار کرونا است، که به نظر میرسد بابه پیامدهای روانی اجتماعی خبرها توجه نمیکند. کانالهای -،» سندروم درسدن «به کارگیری الگوییک خبر» جنجال برانگیز «بر زوایای» برخورد «تجاری، بر مبنای سیاست تمرکز بر رویدادهای حاویتمرکز میکنند. این مقاله، با رویکرد عرفی در روش تحلیل محتوای کیفی به مطالعۀ مجموعۀ خبری ساعت ششتلویزیون خصوصی طلوع، به عنوان تلویزیون تجاری پیشگام در افغانستان، پرداخته است. یافته هایپژوهش نشان میدهد، پیروی از الگوی "سندروم درسدن" در پوشش خبری بحران ناشی از انتشاردر تعارض قرار دارد و» ایجاد آرامش «ویروس کرونا در این رسانه، با مسئولیت اجتماعی رسانه برایایجاد «و» ایجاد نگرانی «،» ترس آفرینی «به این ترتیب، مقولههای استخراج شده از این مطالعه با عناوینقابل مطالعه هستند.
In Afghanistan, the first reports of the outbreak of coronavirus were in the headlines in February 2020. The rapid spread of the virus increased the speed of information and competition between different media in the country. In the meantime, the role of commercial TV channels seems to be more highlight due to their dominance of the media in the country. The momentary coverage of the virus geographically, outside China borders, and the growing number of victims and patients people in nearby and far countries, added to public concerns, especially due to the national conditions and facilities. The main issue in the approach of commercial channels to the news coverage of the crisis caused by the release of Corona is following the "Dresden Syndrome" method and ignoring the psychological consequences in their approach. Business channels focus on the "controversial" aspects of a news story, based on a policy of focusing on events containing "conflicts." This article, with a conventional approach in the method of qualitative content analysis, has studied the 6 o’clock news series of Tolo Private TV, as a pioneering commercial television in Afghanistan. Findings of this study show that the application of Dresden syndrome method in news coverage of the crisis caused by the spread of Corona virus in this media is in conflict with the social responsibility of the media which is to "calm down" and thus, the terms extracted from this research like: "Fear", "worry" and "frustration" can be studied.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش نشان ميدهد، پيروي از الگوي "سندروم درسدن " در پوشش خبري بحران ناشي از انتشار ويروس کرونا در اين رسانه ، با مسئوليت اجتماعي رسانه براي «ايجاد آرامش » در تعارض قرار دارد و به اين ترتيب ، مقوله هاي استخراج شده از اين مطالعه با عناوين «ترس آفريني»، «ايجاد نگراني» و «ايجاد نااميدي» قابل مطالعه هستند.
در ادبيات ارتباطات بحران ٢٠٧، توجه به آرامش رواني- اجتماعي مخاطبان در هنگام بحران در بسياري موارد، سواي نوع مالکيت و نگاه رسانه ها به مسائل اجتماعي، مورد تأکيد قرار گرفته است ؛ زيرا همان گونه که اشاره کردم گسترش وسعت بحران ممکن است به تمامي بخش هاي فعال اجتماعي آسيب وارد کند و ازاين رو، باتوجه به وسعت و فراگيري بحران ، تجاريبودن و تبعيت از قواعد بازار و به ويژه توجه به منافع خصوصي، نميتواند به عنوان گريزگاه رسانه هاي خصوصي تجاري از مسئوليت اجتماعي و پرهيز از توجه به منافع عمومي توجيه شود.
الگوي «سندروم درسدن » در پوشش بحران ، متمرکز بر جنبه هاي منفي بحران ، با مسئوليت رسانه براي ايجاد آرامش و حفظ سلامت روحي و رواني مخاطبان در تناقض است .
پينوشت ها 206 UNDP 207 Crisis communications 208 Dresden Syndrome 209 Walker 210 Hopkins 211 Hopkins, Nancy 212 Commercial TV 213 conflict 214 Peter Brook 215 Mc. Quail 216 Cazeneuve 217 Michelle, Carylon 218 Maunder 219 Conventional 220 Hsieh 221 Shannon 222 Hsiu 223 Babbie منابع ببي، ارل (١٣٩٢).