Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رهبری استراتژیک بر اثربخشی عملکرد دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران از نگاه دانشجویان است. متغیر مستقل این تحقیق رهبری استراتژیک و متغیر وابسته سطح یادگیری دانشجویان، شیوه تدریس اساتید و محیط خوب و راضیکننده برای دانشجویان میباشد. در این تحقیق از روش توصیفی پیمایش برای بررسی فرضیات و پاسخگویی به سوالات تحقیق استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل مجموعه دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد میباشد. حجم نمونه آماری این تحقیق 181 است. این تحقیق در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران انجام گرفته است. برای جمعآوری دادههای موردنیاز در این تحقیق از پرسشنامه برگرفته از پژوهش تانوم وان پرسرت کارنساک و چاونگنگ تانگ (2017) و دیبونمی و آریراتانا (2003) استفاده شده است. در این تحقیق از آزمون تحلیل عاملی تاییدی و سپس از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. جهت تحلیل دادههای جمعآوریشده و بررسی فرضیات تحقیق از نرمافزار Lisrel استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نشان داد که رهبری استراتژیک بر سطح یادگیری دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران تاثیر دارد، رهبری استراتژیک بر شیوه تدریس اساتید در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران تاثیر دارد و همچنین رهبری استراتژیک بر محیط خوب و راضیکننده برای دانشجویان در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران تاثیر دارد.
Machine summary:
روش تحقیق تحقيق حاضر برحسب هدف از نوع كاربردي و ازنظر روش، توصیفی-پیمایشی است چراکه هدف آن توسعه اطلاعات علمي بهمنظور بررسي تأثیر رهبری استراتژیک بر اثر بخشی و عملکرد مدیران در دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران انجام میشود.
در بخش میدانی، اهتمام بر آن شد جهت جمعآوری اطلاعات از نمونهها از پرسشنامه استفاده گردد این تحقیق در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران انجام گرفته است.
خلاصه نتایج فرضیههای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجه گیری با تحلیل دادههای حاصل از پرسش نامه مشخص شد که رهبری استراتژیک بر سطح یادگیری دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران تأثیر دارد که میزان تاثیر 82% میباشد.
همچنین با تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه مشخص شد که رهبری استراتژیک بر شیوه تدریس اساتید در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران تأثیر دارد و این میزان تاثیر 82% میباشد.
نتایج تجزیهوتحلیل آماری پژوهش نشان میدهد رهبری استراتژیک بر محیط خوب و راضیکننده برای دانشجویان در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران تأثیر دارد و این میزان تاثیر 93% میباشد.
بنابراین با توجه به نتایج یافتههای پژوهش و تحلیل دادههای حاصل از پرسش نامه در این پژوهش مشخص شد که رهبری استراتژیک بر سطح یادگیری دانشجویان، شیوهی تدریس اساتید و محیط خوب و راضیکننده دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران موثر است که میزان تاثیر آن ۸۵% میباشد.