Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی آموزشی کاربران کتابخانههای عمومی ایران انجام گرفت.
روش: برای اجرای نیازسنجی آموزشی از الگوی نیازسنجی توافقمحور و روش پیمایش اینترنتی استفاده شده است و دادههای لازم از طریق پرسشنامۀ الکترونیکی از کاربران کتابخانههای عمومی در سطح کشور در ارتباط با نیازهای آموزشی آنان جمعآوری شد تا عناوین نیازهای آموزشی مهم و با اولویت بالا شناسایی و اولویتبندی شود. جامعۀ پژوهش شامل همۀ کاربران کتابخانههای عمومی در سطح کشور بود و تعداد 775 نفر نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. از پرسشنامۀ بستهپاسخ محققساخته برای گردآوری دادهها استفاده شد. سپس، روایی محتوایی پرسشنامه به تأیید 5 نفر از متخصصان رسید و پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برابر با 92/0 است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که از میان 75 دورۀ آموزشی، 38 دورۀ آموزشی مورد نیاز کاربران کتابخانه های عمومی ایران هستند و بهویژه دورههای مهارتهای زندگی، ارتقای سلامت روان، مهارتهای یادگیری و مطالعه، مهارتهای ارتباطی زوجین، سواد رسانهای، ارتقای سلامت جسمانی، مهارت استفاده از اینترنت، سواد اطلاعاتی، عکاسی با دوربین و موبایل، کسبوکار اینترنتی، فرزندپروری، تایپ با نرم افزار ورد، مهارتهای کارآفرینی و کسبوکار، ارائه از طریق پاورپوینت، رزومهنویسی شغلی، و نصب سیستم عامل ویندوز بهترتیب 16 عنوان دورۀ آموزشی اولویتدار و مهمترین عناوین دورههای آموزشی مورد نیاز برای کاربران کتابخانههای عمومی ایران هستند.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر از این جنبه که نیازهای آموزشی کاربران کتابخانههای عمومی ایران را شناسایی کرده دارای نوآوری است. نتایج حاصل از اجرای این پژوهش به مسئولان آموزش نهاد کتابخانههای عمومی ایران کمک میکند تا دورههای آموزشی مناسب با نیازهای آموزشی کاربران هدف را طراحی کنند و بهطور مؤثر در راستای تحقق هدف راهبردی آموزش گام بردارند.
Purpose: The purpose of this study is to assess the instructional needs of Iranian public libraries’ users.
Method: In order to conduct the assessment of instructional needs, the agreement-based needs assessment model and Internet survey method were used, the data were collected through distribution of electronic questionnaires among public library users across the country. The research population consisted of all public libraries’ users in Iran in 1399 SH, whose number was 1842858 according to the staticstics of Iran Public Libraries Foundation. According to the Krejcie-Morgan table, 775 cases were selected as the research sample using the stratified sampling method. A researcher-made closed-ended questionnaire was used to collect data, and the content validity of the questionnaire was verified by 5 people including project supervisor, education and research experts of Iran Public Libraries Foundation, faculy members of education sciences and knowledge and information science, and the reliability of the questionnaire was equal to 0.92 according to Cronbach’s alpha coefficient. Collected data were analyzed using descriptive and inferential statistics, such as mean and standard deviation, and statistical tests including sample t-test and Friedman test.
Findings:The results showed that out of 75 instructional courses, 38 instructional courses are required by users of public libraries in Iran, and in particular life skills courses, mental health promotion, learning and study skills, couples communication skills, media literacy, physical health promotion, Internet skills, information literacy, camera and mobile photography, Internet-based business, parenting, Word processing, entrepreneurship and business skills, PowerPoint presentation, resume writing, and installing Windows, respectively, are 16 prioritized instructional courses and the most important training courses required by the users of public libraries in Iran. By implementing these nationwide instructional courses, Iranian public libraries will be able to obviate the personal and professional instructional needs of target users.
Originality/value: In spite of the emphasis on instruction as one of the main missions of the Iran Public Libraries Foundation, research evidences show that Iranian public libraries have not considered the instructional needs assessment of target users, which is necessary for designing and implementing nationwide instructional courses. dentification of the instructional needs of Iranian public library users is theis reseach contribution. The results of this study help the instructional officials of Iran Public Libraries Foundation to design instructional courses which fit the instructional needs of target users, and to take effective steps to achieve the strategic goal of instruction as well.
Machine summary:
شناسايي و اولويت بندي نيازهاي آموزشي کاربران کتابخانه هاي عمومي ايران براي طراحي و اجراي دوره هاي آموزشي مناسب در سطح کشور کيومرث تقيپور (نويسندة مسئول ) استاديار، گروه علوم تربيتي، دانشگاه تبريز، تبريز، ايران taghipour@tabrizu.
روش : براي اجراي نيازسنجي آموزشي از الگوي نيازسنجي توافق محور و روش پيمـايش اينترنتـي اسـتفاده شده است و داده هاي لازم از طريق پرسش نامۀ الکترونيکي از کاربران کتابخانه هاي عمومي در سطح کشور در ارتباط با نيازهاي آموزشي آنـان جمـع آوري شـد تـا عنـاوين نيازهـاي آموزشـي مهـم و بـا اولويـت بـالا شناسايي و اولويت بندي شود.
Life Long Learning Center Vigo County Public Library 445 مـرتبط بـا موضـوعات مـالي بـه ويـژه خريـد يـا بازپرداخـت خانـه ، پـس انـداز و تـأمين اجتمـاعي، کلاس هاي رايانه ، تکنولوژي، و رسانه هاي الکترونيکي (امنيـت الکترونيکـي، ويـرايش عکـس بـا دستگاه تلفن همراه ، استفاده از موبايل براي دسترسي به منابع ديجيتالي) بـراي همـۀ سـنين بـه ويـژه افراد بزرگ سال اجرا ميکند.
لازمۀ تدارک دوره هاي آموزشي و يادگيري اثربخش براي توسعۀ شخصي و حرفه اي همـۀ افراد جامعه از سوي کتابخانه هـاي عمـومي، توجـه بـه نيازهـاي آموزشـي کـاربران کتابخانـه هـاي عمومي در همۀ ابعاد زندگي و اجراي نيازسنجي آموزشي است .
نتـايج حاصل از اجراي اين پژوهش به مسئولان آموزش نهاد کتابخانه هاي عمومي ايران کمک خواهـد کرد تا دوره هاي آموزشي مناسب براي نيازهاي آموزشي کاربران کتابخانه هـاي عمـومي طراحـي کنند و بـه طـور مـؤثر در راسـتاي تحقـق هـدف راهبـردي آمـوزش گـام بردارنـد.