Abstract:
جهانیشدن اقتصاد باعث شده دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی مستمر و باثبات با تکیه بر خطمشیهای بازرگانی و بازاریابی مبتنی بر بازار داخلی ناممکن شود و افزایش فعالیتهای بازاریابی بینالمللی به یک ضروری تبدیل شود. اما، موفقیت در بازاریابی بینالمللی و رشد صادرات خود نیازمند تقویت عوامل فزاینده کارایی، افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای تولید و کاهش بهای تمام شده محصولات و تقویت رقابتپذیری آنها در بازارهای جهانی است. در این راستا، تحقیق حاضر به بررسی تأثیر عوامل فزاینده کارایی بر عملکرد بازاریابی بینالمللی در 40 کشور منتخب جهان طی دوره 2018-2011 پرداخته است. برای این منظور، مدل تحقیق با رهیافت دادههای تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیمیافته برآورد گردیده و نتایج نشان داد آموزش عالی و مهارت افزایی، کارایی بازار کالا، کارایی بازار کار، توسعه بازار مالی، آمادگی فنی و اندازه بازار به عنوان عوامل فزاینده کارایی بر عملکرد بازاریابی بینالمللی تأثیر مثبت و معناداری دارند. در این بین، ضریب تخمینی کارایی بازار کالا از سایر عوامل بزرگتر و ضریب تخمینی اندازه بازار از سایر عوامل کوچکتر بوده است.
The globalization of the economy has made it impossible to achieve continuous and stable economic growth and development based on domestic and market-based business and marketing policies, and it has become necessary to increase international marketing activities. However, success in international marketing and export growth requires strengthening efficiency factors, increasing productivity, reducing production costs and reducing the cost of products, and strengthening their competitiveness in global markets. In this regard, the present study examines the impact of increasing factors of national economic efficiency on international marketing performance in 40 selected countries during the period 2011-2018. For this purpose, the research model was estimated using panel data approach and GMM estimator and the results showed higher education and training, good market efficiency, labor market efficiency, financial market development, technical readiness and market size as increasing efficiency factors have a positive and significant effect on international marketing performance. Among them, the estimated coefficient of good market efficiency was larger than other factors and the estimated coefficient of market size was smaller than other factors.
Machine summary:
تأثير عوامل فزاينده کارايي بر عملکرد بازاريابي بين المللي در کشورهاي منتخب هدايت تقيان ١، بهناز خوش طينت *٢ ، ابوالفضل شاه آبادي ٣، محمدحسن بهزادي ٤ تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠١/١٥ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٤/٢٧ چکيده جهاني شدن اقتصاد باعث شده دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي مستمر و باثبات با تکيه بر خط مشيهاي بازرگاني و بازاريابي مبتني بر بازار داخلي ناممکن شود و افزايش فعاليت هاي بازاريابي بين المللي به يک ضروري تبديل شود.
براي اين منظور، مدل تحقيق با رهيافت داده هاي تابلويي و به روش گشتاورهاي تعميم يافته برآورد گرديده و نتايج نشان داد آموزش عالي و مهارت افزايي، کارايي بازار کالا، کارايي بازار کار، توسعه بازار مالي، آمادگي فني و اندازه بازار به عنوان عوامل فزاينده کارايي بر عملکرد بازاريابي بين المللي تأثير مثبت و معناداري دارند.
بنابراين ، اهميت نقش بازاريابي بين المللي و توسعه تجارت خارجي در تحريک رشد و توسعه اقتصادي از يک سو؛ و فقدان مطالعه اي تجربي با محوريت بررسي علمي و نظام مند اثر اجزاي رقابت پذيري ملي بر بازاريابي بين المللي از سوي ديگر، انگيزه اي شد تا تحقيق پيش رو به بررسي تأثير عوامل فزاينده کارايي 3 اقتصاد ملي شامل آموزش عالي و مهارت افزايي ٤، کارايي بازار کالا٥، کارايي بازار کار٦، توسعه بازار مالي ، 7 آمادگي فناورانه ٨ و اندازه بازار٩ بر عملکرد بازاريابي بين المللي در کشورهاي منتخب درحال توسعه طي دوره ٢٠١٨-٢٠١١ بپردازد و نتايج حاصله را در قالب توصيه هاي سياستي ارائه نمايد تا شايد در جهت بهبود عملکرد بازاريابي بين المللي و نهايتا دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي در کشورهاي منتخب از جمله ايران مورد استفاده قرار گيرد.