Abstract:
.چکیده سوررئالیسم بهمعنای فراواقعگرایی نام مکتبی است که در فاصلهی سالهای 1920 تا 1924 در فرانسه شکل گرفت. پیروان این مکتب در جستجوی واقعیتی برتر به انکار و مقابله با هرآنچه در میزان عقل و خرد و هنجارهای اجتماعی ارزش شمرده میشد برخاستند. مبانی نظری این مکتب از جمله نگارش خودکار، عقلستیزی، زبان طنز، توجه به درون و مانند آن در راستای رسیدن به نقطه وحدت، تداعیگر اصول و مبانی مکتب عرفانی و حقیقت برتری است که هدف آن شمرده میشود. مثنویهای عطار ازجمله آثاری است که بسیاری از نویسندگان مکتب سوررئالیسم آنها را ستوده و از آنها تأثیر بسیاری پذیرفتهاند. در پژوهش حاضر مبانی مشترک مکتب سوررئالیسم و مثنویهای عطار؛ از جمله جنون و عقلگریزی، طنز، وحدت تضادها، بریدن از دنیای بیرون و توجه به درون، خواب و رؤیا، تخیّل، علیتستیزی، لازمانی و لامکانی بررسی و تحلیل شده و فرضیهی تأثیرپذیری این مکتب از آثار عطار تأیید و اثبات میشود. واژگان کلیدی: سوررئالیسم، عرفان و تصوف، مثنویهای عطار(منطقالطیر، مصیبتنامه، الهینامه و اسرارنامه).
A Study of the Common basics of Surrealism and Attar Neyshabouri's Masnavies Mahin harooni( Ph.d. student of Persian Literature, Shahrekord University) mharooni1400@gmail.com S.Jamal al din Mortazavi( Assistant Professor of Persian Literature, Shahrekord University) baharahang@gmail.com Esmaeel Sadeghi( Assistant Professor of Persian Literature, Shahrekord University) sadeghiesma@gmail.com Ahmad AminAssistant Professor of Persian Literature, Shahrekord University) ahmadamin45@yahoo.com Abstract Surrealism means tend to super realism is the name of a school that was formed in France between 1920 and 1924. Followers of this school, in seeking for a superior reality, denied and confronted everything that was valued in terms of wisdom and social norms. The theoretical foundations of this school, including automatic writing, irrationality, the language of humor, attention to the inside and the like in order to reach the point of unity, are associated with the principles and basics of the mystical school and the truth of superiority that is considered its goal. Attar's Masnavies is one of the works that many writers of the Surrealism school have praised them and have been greatly influenced by them. In the current study, the common basic of the surrealism school and Attar's Masnavies; including insanity and irrationality, humor, unity of contradictions, cutting off from the outside world and paying attention to the inside, dream, imagination, anti-causality, placeless and timelessness are studied and analyzed and the hypothesis of the effectiveness of this school Attar’s works from is confirmed and proved. Keywords: Surrealism, Sufism, Attar's Masnavies (Mantiq ut-Tayr, Mosyibat nameh, -
Machine summary:
در پژوهش حاضــر، مباني مشــترک مکتب سـوررئاليسـم و مثنويهاي عطار ازجمله جنون و عقل گريزي، طنز، وحدت تضـادها، بريدن از دنياي بيرون و توجه به درون ، خواب و رؤيا، تخيل ، عليت سـتيزي، لازماني و لامکاني بررسـي و تحليل شـد و فرضـيه ي تأثيرپذيري اين مکتب از آثار عطار، تأييد و اثبات ميشود.
١- ٤- پيشينه ي پژوهش درباره ي ارتباط تصوف و عرفان با سوررئاليسم ، مقاله هاي بسياري نگاشته شده است ؛ ازجمله : - دسـتمالچي و مشـتاق مهر (١٣٩١) در مقاله ي «تأثيرپذيري و الهام گيري سـوررئاليسـم از ادبيات عرفاني با بررسـي تقابلات بين آن ها» ضـمن مروري بر رمانتيسـم و سـمبوليسـم - که خود از عرفان تأثير پذيرفته اند - به عنوان مقدمات سـوررئاليسـم به معرفي پيوندهاي اين مکاتب با عرفان و نيز شـاعران و نويسـندگان غربي که تحت تأثير مکتب عرفان بوده اند، اهتمام گماشـته اند.
ازجمله پژوهشـگراني که به تأثيرپذيري اين مکتب از آثار و تفکر عرفاني قائل اسـت ، علي احمد سـعيد (ادونيس )، شـاعر سـوريتبار مقيم لبنان اسـت که با مطالعه ي آثار نويسـندگان غرب به اين باور رسـيد که برخي از مکاتب ادبي و هنري ازجمله سـمبوليسـم و به ويژه سـوررئاليسـم به شـدت از بينش عرفان و تصـوف ، تأثير پذيرفته اند.
بدين ترتيب اين مقاله ، ضـمن کنکاش در مؤلفه هاي مشـترک اين آثار همچون جسـتجوي حقيقت برتر، عقل سـتيزي، زبان طنز، بريدن از دنياي بيرون و توجه به درون ، وحدت تضــادها، توجه ويژه به خواب و رؤيا، تخيل ، لازماني و لامکـاني و عليـت گريزي، دو محور اســـاســـي شـــورش و آزادي را بـه عنوان دليـل و چرايي اين بـاورهـا ميداند.