Abstract:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسایی ابعاد و مولفه های توسعه دانشگاه کارآفرین با رویکرد سیستمی در راستای گسترش کارآفرینی است.روش شناسی: این تحقیق از نظر روش، کیفی و جهت جمع آوری اطلاعات از روش کیفی تحلیل محتوا استفاده شده است، جامعه آماری حدوداً 100 منبع در حوزه دانشگاه کارآفرین می باشد که به صورت هدفمندانتخاب گردید. در ادامه، متون مورد مطالعه قرار گرفته و پاراگراف های مرتبط با سوالات تحقیق انتخاب گردیده و کد مفاهیم مرتبط با موضوع هر پاراگراف استخراج شده و سپس در دسته های هم مفهوم قرار گرفته و نهایتا برای آنها، عنوان مناسب تبیین شده است. جهت تعیین ابعاد، مولفه ها و شاخص های دانشگاه کارآفرین از تکنیک دلفی استفاده گردید. تعداد 18 نفر از خبرگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران در رشته های کارآفرینی، مدیریت آموزشی و آموزش عالی به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری هدفدار از نوع گلوله برفی در نظر گرفته شدند. یافته ها: مطابق با یافته ها، پنج بُعد اقتصادی – مالی با 4 مولفه، ساختاری و تشکیلاتی با 5 مولفه، فرهنگی-اجتماعی با 6 مولفه، آموزش و پژوهش با 12 مولفه و منابع انسانی با 9 مولفه، به منظور توسعه دانشگاه کارآفرین بارویکرد سیستمی، شناسایی گردید.نتیجه گیری: دولت و مؤسسههای آموزش عالی، بر دگرگونی رویکردهای آموزشی تأکید دارند. آموزش باید به گونهای باشد که دانش آموختگان پس از فراغت، قادر به کارآفرینی باشند.برهمین مبنا ضروری است تا متولیان در جهت دانشگاه کارآفرینی با رویکرد سیستمی دربرگیرنده پنج بُعد استخراج شده، گام بردارند.
Background and Aim: The present study seeks to identify the dimensions and components of entrepreneurship university development with a systemic approach to entrepreneurship.Methodology: This research has been used in terms of method, quality and qualitative method of content analysis to collect information. The statistical population is about 100 sources in the field of entrepreneurial university that were selected purposefully. Then, the texts are studied and the paragraphs related to the research questions are selected and the code of concepts related to the subject of each paragraph is extracted and then placed in the categories of the same concept and finally, the appropriate title is explained for them. Delphi technique was used to determine the dimensions, components and indicators of Karafarin University. A total of 18 experts and faculty members of Tehran universities in the fields of entrepreneurship, educational management and higher education were considered as a statistical sample using snowball sampling method.Findings: According to the findings, five economic-financial dimensions with 4 components, structural and organizational with 5 components, socio-cultural with 6 components, education and research with 12 components and human resources with 9 components, in order to develop the entrepreneurial university A system was identified.Conclusion: The government and higher education institutions emphasize the transformation of educational approaches. Education should be such that graduates are able to be entrepreneurs after graduation. Therefore, it is necessary for the authorities to take steps towards the University of Entrepreneurship with a systemic approach that includes the five dimensions extracted.