Abstract:
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت و نقش مدیریت جهادی در اقتصاد مقاومتی، سرمایه و عامل استحکام قدرت ملی بودن مدیریت، و اهمیت ویژه رفتار اخلاقی مدیران، در این پژوهش به بررسی ریاکاری اخلاقی مدیران پرداخته شد. ریاکاری نوعی دروغ تعریف شده که بر آن مبنا، فرد نگرش خاصی را وانمود میکند تا نزد دیگران مقدس جلوه نماید. هدف این پژوهش طراحی الگویی از عوامل کاهنده ریاکاری اخلاقی مدیران با رویکرد کیفی با استفاده تکنیک فرافکنی میباشد. روش شناسی: تحقیق حاضر از منظر هدف توسعهای بوده و پژوهش تفسیری میباشد و با رویکرد کیفی و مصاحبه انفرادی و مصاحبه کانون با تکنیک فرافکنی در سه بخش سوالات، تداعی کلمات و برداشت از تصاویر تنظیم گردید. جامعه آماری مدیران حوزه خدمات مالی بانک و بیمه بوده که با نمونهگیری هدفمند 14 نفر تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود، از چهار معیار قابلیت اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تایید پذیری جهت بررسی استحکام پژوهش استفاده، و با کمک نرم افزار تحلیل کیفی MAXQDA و فرایندهای کدگذاری تحلیل دادهها صورت گرفت. یافتهها: تحلیل کیفی منجر به طراحی الگویی از عوامل کاهنده ریاکاری اخلاقی مدیران از نگاه مدیریت جهادی شد که نشان میدهد عوامل کاهنده در 7 بعد عوامل ارزشی، توانایی مدیریتی، مسئولیت پذیری، عدالت سازمانی، شفافیت سازمانی، وجدان کاری و تعهد سازمانی میباشد. نتیجهگیری: این پژوهش با تبیین مدل ریاکاری اخلاقی، زمینه شناخت ابعاد تشکیل دهنده ریاکاری اخلاقی مدیران به عنوان عوامل کاهنده ریاکاری اخلاقی را فراهم آورد.
Background and Aim: Considering the importance and role of jihadi management in the resistance economy, the factor of strength of national power of management, and the special importance of managers' moral behavior, the moral hypocrisy of managers was investigated. The purpose is to designed the factors that reduce the moral hypocrisy of managers with a qualitative approach using the projection technique.Methodology: The research was interpretive and was organized with a qualitative approach and individual interviews and center interviews with projection technique in three parts: questions, word association and image capture. The statistical population was the managers of financial services who were selected by purposive sampling of 14 people until reaching theoretical saturation. The research tool was a semi-structured interview, using the four criteria of reliability, transferability, reliability and verification to evaluate the strength of the research and with the help of qualitative analysis MAXQDA software, data analysis was performed.Findings: Qualitative analysis led to the design of a model of factors that reduce the moral hypocrisy of managers from the perspective of jihadi management, which shows that the reducing factors in 7 dimensions are value factors, managerial ability, responsibility, organizational justice, organizational transparency, work conscience and organizational commitment.Conclusion: This study, by explaining the model of moral hypocrisy, provided the basis for recognizing the dimensions of the moral hypocrisy of managers as reducing factors of moral hypocrisy.