Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش بینی کمال گرایی بر اساس سبکهای مقابله با استرس و ویژگیهای شخصیتی دانشجویان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی بود که با روش همبستگی انجام گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف در زمره پژوهشهای کاربردی بود.. جامعه پژوهش حاضر شامل دانشجویان رشته روان شناسی شخصیت دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 800 نفر بودند. از جامعهای حاضر 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو، سبکهای مقابله با فشار (CSII) پارکر و اندلر (1990)، پرسشنامه کمال گراییشورت و همکاران (1995) و پرسشنامه تعییناستفاده شده است. یافتهها: نتایج الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و ضرایب مسیر نشان داد که اثرات مستقیم، معناداری متغیرهای نهفته را نشان داد به این معنی که پنج عامل بزرگ شخصیت و کمال گرایی در دانشجویان اثر مستقیم با سبکهای مقابله با استرس دارد. این یافتهها نشان دادند که دانشجویان دارای سبک مسئله مدار و کمال گرا و دارای شخصیت مسئولیت پذیر گشوده و برونگرا در مقابله با استرس، پدیدهها و رویدادهای زندگی را به صورت مثبت و هدفمند ادراک میکنند و در پی تغییراتی سازنده و هدفمند در جنبههای مختلف زندگی خود هستند و در جستجو منابع خوشایند و موثر هستند، نسبت به دیگران برخورد مثبت و صمیمانهای دارند، در محیطهای تحصیلی و خانوادگی به عنوان افرادی دوست داشتنی شناخته میشوند (P<0. 005) نتیجهگیری: بر اساس نتایج افراد دیگر از بودن در کنار افراد هیجان پذیر احساس لذت میکنند و معمولا حضور آنها خسته کننده و کسل کننده نیست.
Purpose: The aim of the present study was to predict perfectionism based on student coping styles and personality traits. Methodology: The present study was a descriptive-correlational study. In terms of purpose, this research was among the applied researchesو the present study population included 800 students in the field of personality psychology at Tehran University of Science and Research in the academic year of 2016-17. From the present population, 200 individuals were selected using stepwise cluster sampling. The tools used include the short form questionnaire of Neo's five-factor personality questionnaire, Parker and Andler's (CSII) Stress Control Styles (CSII), Short & Kamal's Perfectionism Questionnaire (1995), and the Determination Questionnaire. Results: The results of modeling structural equation (SEM) and path coefficients showed that the direct effects showed the significance of latent variables, meaning that five major personality factors and perfectionism in students have a direct effect on stress coping styles. These findings showed that students with problem-oriented and perfectionist style and with a responsible and extroverted personality in the face of stress, perceive life phenomena and events in a positive and purposeful way and seek constructive and purposeful changes in the aspect. They are different in their lives and they are looking for pleasant and effective resources, they have a positive and sincere attitude towards others, they are known as lovable people in educational and family environments (PConclusion: According to other people's results, they enjoy being with exciting people, and their presence is usually not boring.
Machine summary:
يافته ها: نتايج الگويابي معادلات ساختاري (SEM) و ضرايب مسير نشان داد که اثرات مستقيم ، معناداري متغير هاي نهفته را نشان داد به اين معني که پنج عامل بزرگ شخصيت و کمال گرايي در دانشجويان اثر مستقيم با سبک هاي مقابله با استرس دارد.
اين يافته ها نشان دادند که دانشجويان داراي سبک مسئله مدار و کمال گرا و داراي شخصيت مسئوليت پذير گشوده و برونگرا در مقابله با استرس ، پديده ها و رويدادهاي زندگي را به صورت مثبت و هدفمند ادراک مي کنند و در پي تغييراتي سازنده و هدفمند در جنبه هاي مختلف زندگي خود هستند و در جستجو منابع خوشايند و موثر هستند، نسبت به ديگران برخورد مثبت و صميمانه اي دارند، در محيط هاي تحصيلي و خانوادگي به عنوان افرادي دوست داشتني شناخته مي شوند(٠٠٠٥>P) نتيجه گيري: بر اساس نتايج افراد ديگر از بودن در کنار افراد هيجان پذير احساس لذت مي کنند و معمولا حضور آنها خسته کننده و کسل کننده نيست .
نتايج جدول نشان مي دهد که همبستگي بين همه خرده مولفه هاي ويژگي هاي شخصيتي با هم و با سبک هاي مقابله با استرس و کمال گرايي مثبت و معنادار است .
همچنين نتايج جدول نشان مي دهد که همبستگي بين سبک هاي مقابله با استرس و کمال گرايي (٠/٣٢) و همبستگي بين مثبت و معنادار مي باشد.
جدول ٣ مدل رگرسيون ، شاخص هاي تحليل واريانس ،ضريب همبستگي چندگانه و ضريب تعيين ابعاد سبک هاي مقابله با استرس و ويژگي هاي شخصيتي براي پيش بيني کمال گرايي است .
E. (2013) Toward a Theory of Health-Related Family Quality of Life.