Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش طرحواره درمانی هیجانی بر افزیش ظرفیت حافظه کاری در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد.
روش: مطالعه حاضر از لحاظ هدف بنیادی از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی و از نظر روش کمی بود. جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395. روش نمونهگیری پژوهش حاضر نمونهگیری خوشهای مرحلهای هدفمند بود. حجم نمونه حاضر به استناد پژوهشهای پیشین انتخاب شد. در پژوهش حاضر جهت ارزیابی متغیرهای وابسته پژوهش از بسته آموزش طرحواره درمانی هیجانی و پرسشنامه ظرفیت حافظه کاری (دانیمن وکارپنتر، 1980) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیره نشان داد که اثر طرحواره درمانی هیجانی بر افزایش ظرفیت حافظه کاری با مقدار (341/ 12 f =) و سطح معناداری (42 /0= p) در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم معنادار بود.
نتیجهگیری: اگاهی از نقاط قوت وضعف فردی و تمرکز بر نقاط قوت و درس گرفتن از نقاط منفی و استفاده بهینه از دانش مربوط به خود و محیط اطراف به برنامه ریزی و کارایی بهتر دانش آموزان کمک میکند.
Purpose: The present study aimed to determine the effectiveness of emotional schema therapy training on increasing memory capacity in female high school students. Methodology: The present study was correlational in terms of basic purpose in terms of descriptive method and quantitative in terms of method. The study population consisted of all female high school students in Tehran in the 2016-2017 academic years. The sampling method of the present study was purposeful stepwise cluster sampling. The volume of the present sample was selected based on previous research. In the present study, to evaluate the dependent variables of the research, the emotional schema therapy training package and the work memory capacity questionnaire (Daniman and Carpenter, 1980) were used. Results: The results of univariate analysis of covariance showed that the effect of emotional schema therapy on increasing memory capacity with value (f = 122.341) and significant level (p = 0.42) was significant in female high school students. Conclusion: Awareness of individual strengths and weaknesses and focus on strengths and learning from negative points and optimal use of knowledge about themselves and the environment helps students to plan and perform better
Machine summary:
واژگان کليدي: آموزش ذهن آگاهي ، طرحواره درماني هيجاني، ظرفيت حافظه کاري ١ دکتري روان شناسي تربيتي، دانشگاه ازاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران ،ايران yzahmatkesh@yahoo.
در همين راستا سوال پژوهش حاضر اين است که آيا آموزش ذهن آگاهي و طرحواره درماني هيجاني بر افزيش ظرفيت حافظه کاري در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم مي تواند اثربخش باشد.
از بين کليه داوطلبيني که پرسشنامه ها را درست تکميل کرده بودند ٤٥ نفر که در مرحله پيش آزمون در پرسشنامه خودکارآمدي تحصيلي و ظرفيت حافظه کاري پايين ترين عملکرد را داشتند به صورت تصادفي انتخاب و در هر سه گروه همتا شدند و بر اين اساس سه گروه تشکيل شدند (١٥ نفر گروه آزمايش اول که آموزش مبتني بر ذهن آگاهي را دريافت کردند ، ١٥ نفر گروه آزمايش دوم که آموزش مبتني بر طرح واره درماني هيجاني را دريافت کردند و ١٥ نفر گروه کنترل که هيچ آموزشي دريافت نکردند) .
با استناد به نتايج مي توان گفت آموزش طرحواره درماني هيجاني بر افزيش ظرفيت حافظه کاري دانش آموزان دختر شد که اين يافته با يافته هاي بسياري ازپژوهشگران همچون محمدخانيان نسب فيروزآبادي و ده يادگاري ( ١٣٩٤)، براسچ (٢٠١١)، رستمي و همکاران (١٣٩٣)، نجفي و فولادچنگ (١٣٨٦)، خرازي ، اژه اي ، طباطبايي و کارشکي (١٣٨٧)، يوسف زاده ، يعقوبي و رشيدي (١٣٩٠)، پينتريچ و شانک (٢٠٠٢)، پاجارس (١٩٩٧) همسو بود.
Effects of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on emotion regulation in social anxiety disorder.