Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مرور و تحلیل رابطه ی غنای محیطی خواندن و طبقه اجتماعی اقتصادی با مهارت های خواندن در کودکان بدون مشکل خواندن و نوشتن و کودکان با مشکل خواندن و نوشتن صورت گرفت. در تحقیقات متفاوت نشان داده شده است که غنای محیطی خواندن در خانه برای کودکان عادی و نارساخوان نیز با یکدیگر متفاوت بودند و اکثر مولفه ها مجددا متاثر از طبقه اجتماعی اقتصادی بودند. در گروه دانش آموزان عادی و نارساخوان همبستگی هایی میان مولفه های غنای محیطی و مهارت های خواندن دیده شد. هم چنین این متغیرها و ارتباطات مشاهده شده، متاثر از طیقه اجتماعی اقتصادی بوده اند. در این پژوهش مشاهده شده است که فاکتور ها و آموزش های مختلف محیط خانه در سنین پیش از دبستان هریک روی مهارت های خاصی از مهارت های خواندن در کودکان اثر می گذارد و این عوامل و علل آن در میان دانش آموزان عادی و نارساخوان متفاوت است. شناخت این عوامل موثر می تواند در بهبود محیطی آموزشی کودکان و در نتیجه افزایش توانمندی های خواندن در کودکان بدون و با مشکل خواندن و نوشتن برای خانواده ها و متولیان آموزشی راهگشا باشد.
The present study examined the relationship between language and literacy activities at home in the pre-school years with the emergence of reading abilities. Home literacy environment before and after going to school is measured with a short or high Questionnaire, administered in personal interviews with the students or their parents. Researches show that there are such differences in different components of the Home Literacy Environment Questionnaire between students with and without RD with diverse gender and SES levels. Furthermore, moderate to strong correlations were found between children’s reading skills and Home literacy activities at home before and after going to school. These correlations are both in students with and without RD. However, there are fewer correlations in students with RD. The correlation coefficient is seen between the Home Literacy environment before going to school, and reading skills were more than the ones of Home Literacy Environment after going to school.
Machine summary:
مرور و تحليلي بر رابطه ي غناي محيطي خواندن در خانه با مهارت هاي خواندن کودکان عادي و نارساخوان Review and Analyze the Relationship between home literacy environments to Reading skills For both Healthy and Dyslexia students الهه يدالهي (نويسنده مسئول ) Elahe Yadollahi * PhD student in Health Psychology, University دانشجوي دکتري روانشناسي سلامت دانشگاه تهران of Tehran, Tehran, Iran.
Home literacy environment تحقيقات متفاوت نشان داده شده است که غناي محيطي خواندن در خانه before and after going to school is measured with a short or high Questionnaire, administered in براي کودکان عادي و نارساخوان نيز با يکديگر متفاوت بودند و اکثر مولفه personal interviews with the students or their ها مجددا متاثر از طبقه اجتماعي اقتصادي بودند.
Furthermore, moderate to شده است که فاکتور ها و آموزش هاي مختلف محيط خانه در سنين پيش strong correlations were found between از دبستان هريک روي مهارت هاي خاصي از مهارت هاي خواندن در children’s reading skills and Home literacyactivities at home before and after going to کودکان اثر مي گذارد و اين عوامل و علل آن در ميان دانش آموزان عادي school.
يک ديدگاه ديگر، اين است که تجربه بيشتر خواندن ، پيشرفت و تحول مهارت خواندن را تسهيل ميکند (لاپنن و ديگران ، ٢٠٠٥)؛ براي مثال ، براي تقويت خواندن خودکار کلمه ، مقدار زيادي تمرين خواندن نياز دارد 1 1 phonological awareness 2 phonological representations 3 Scarborough 4 Snow 5 Burgess 6 Symons 7 Senechal 8 Singson and Mann 9 Elbro, Borstrom, and Petersen 10 Frijters 11 Walley 12 Nicole Harlaar, Philip S.