Abstract:
فیلم سینمایی بهعنوان یک اثر هنری میتواند از جنبههای مختلف تحلیل شود و موجب گسترش فهم از فیلم شود. در ایران پژوهشهای کمی در حوزه تحلیل فیلمهای سینمایی توسط پژوهشگران روانشناسی انجام شده است. هدف پژوهش حاضر تحلیل فیلم سینمایی «فروشنده» بر اساس مفاهیم روانیاجتماعی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و در زمره تحقیقات کیفی قرار دارد. به این منظور فیلم «فروشنده» با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. روش جمعآوری اطلاعات بدین ترتیب بود که ابتدا فیلم چندین بار با دقت در فواصل زمانی مختلف مورد مشاهده قرار گرفت و مفاهیم روانیاجتماعی موجود در آن استخراج شد، سپس بر اساس رویکردهای علمی و شواهد پژوهشی تحلیل شدند. همچنین مفاهیم استخراجشده توسط چهار متخصص رشتههای علوم انسانی مطالعه شدند و نظرات تکمیلی آنها در پژوهش حاضر اعمال گردید. یافتهها نشان داد که این فیلم شامل مفاهیم مرز، دگرگونی، هرزگی، تجاوز، بخشش، وسوسه، دروغ، علاقه اجتماعی، مهارت زناشویی، طلاق، خشونت و قضاوت است. مصداقهای این مفاهیم در فیلم شرح و سپس تحلیل و تبیین شدند.
The film can be analyzed in different aspects as an artwork and it will expand the understanding of the film. Little research has been done in the field of film analysis by psychology researchers in Iran. The aim of this research was to Analysis of “The Salesman” Film based on Psychosocial Concepts. The method of this research is descriptive-analytic and is among qualitative research. “The Salesman" film was selected using Purposeful sampling method. To collect data the film was first viewed several times carefully in different time intervals And Psychosocial concepts were extracted, and then they were analyzed based on scientific approaches and research evidence. Also the extracted concepts were studied by four specialists in Human Sciences and their supplementary comments were applied in this study. The findings showed that the film contained the concepts of boundary, change, promiscuity, rape, forgiveness, temptation, lie, social interest, marital skills, divorce, violence and judgment. Examples of these concepts are described in the film and then they were analyzed and explained.
Machine summary:
تحليل فيلم سينمايي »فروشنده « بر اساس مفاهيم روانياجتماعي The Analysis of “The Salesman” Film based on Psychosocial Concepts رضا قاسمي جوبنه Reza Ghasemi Jobaneh PhD Candidate of Counseling, Shahid Chamran کانديداي دکتري مشاوره ، دانشگاه شهيد چمران اهواز، اهواز، ايران .
از سوي ديگر مرور پيشينه پژوهشي به خصوص در ايران نشان ميدهد که پژوهش هاي کمي در حوزه تحليل فيلم هاي سينمايي ايراني يا خارجي توسط پژوهشگران روانشناسي انجام شده است و در اين زمينه خل جدي وجود دارد.
زندگي در خانه جديد با يک حادثه دردناک شروع ميشود که به نوعي کل داستان فيلم بر همان اساس ادامه پيدا ميکند و موجب ميشود که عماد و رعنا به شيوه هاي مختلف با تجربه هايي چالش زا مقابله کنند و به تبع آن ســلامت روان شــناختي و کيفيت زندگي زناشــوييشــان تحت تأثير قرار گيرد؛ بنابراين هدف از پژوهش حاضــر استخراج مفاهيم روانياجتماعي موجود در فيلم و تحليل آن ها است .
آنچه در فيلم مشخص است آهو زني مطلقه است و زنان مطلقه در مقايسه با مردان مطلقه در جامعه با مشــکلات بيشــتري مواجه ميشــوند؛ به خصــوص زماني که حمايت اجتماعي (از ســوي خانواده ، دوســتان و سازمان هاي اجتماعي مرتبط ) کم باشد، فرد فاقد مهارت شغلي خاصي باشد و از ويژگيهايي همچون تاب آوري، سرسختي، عزت نفس و معنويت کمتري برخوردار باشد؛ اين عوامل موجب مي شود که فرد آسيب پذيري رواني و اجتماعي بيشتري از خود نشان دهد (شکربيگي و قزوينه ، ١٣٩٦؛ حسيني و آقايي، ١٣٨٧).