Abstract:
هدف از انجام این پژوهش ارزیابی نیازهای زبانی و شناسایی اولویت کاربرد مهارتهای زبانی (خواندن، شنیداری، نوشتن و صحبت کردن) در موقعیتهای مختلف (خصوصی، دانشگاهی و حرفهای) است. روش پژوهش، توصیفی ـ استنباطی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای متشکل از 49 گزینه است. جامعۀ آماری متشکل از 199 دانشجو (73 مرد و 126 زن) در مقاطع کارشناسی (69 نفر)، کارشناسی ارشد (67 نفر) و دکتری (63 نفر) مشغول به تحصیل در دانشگاه مازندران بود. پاسخهای شرکتکنندگان با استفاده از نرمافزار آماری علوم اجتماعی کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد. بهطور کلی، نتایج حاصل از مقایسۀ میانگین مهارتها دلالت بر آن داشت که با افزایش سطح تحصیلات، نیازهای دانشجویان به کاربرد مهارتهای زبانی بهخصوص در موقعیتهای دانشگاهی بهطور پیوسته افزایش مییابد. همچنین مهارتهای دریافتی (خواندن و شنیدن) کاربرد بیشتری نسبتبه مهارتهای تولیدی (صحبت کردن و نوشتن) در هر سه گروه دارد. نتایج تحلیل دادهها از طریق آزمونهای غیرپارامتری نشان داد که تفاوت معنیداری در مهارت خواندن بین تمامی گروهها، در مهارت نوشتن بین گروه دکتری با دو گروه کارشناسی و ارشد و در مهارت صحبت کردن بین گروه دکتری و کارشناسی وجود داشت. از نظر موقعیت کاربرد زبانی، درحالی که نیازهای شرکتکنندگان در مقطع کارشناسی به موقعیتهای زندگی خصوصی آنها مرتبط بود، دانشجویان مقطع دکتری، اغلب نیازهای خود را در حوزههای آموزشی و دانشگاهی بیان کردند. در موقعیت حرفهای و در مهارت شنیداری تفاوت معنیداری بین مقاطع مختلف مشاهده نشد. این مطالعه، پیشنهاداتی برای پژوهشگران، مدرسان و یادگیرندگان زبان انگلیسی دارد.
The aim of this study was to evaluate linguistic needs and identify the priority of using language skills (reading, listening, writing and speaking) in different situations (private, academic, and professional). The research method is descriptive-analytic and the data collection tool is a questionnaire consisting of 49 items. The statistical population consisted of 199 students (73 males and 126 females) at BA (n = 69), MA (n =67) and Ph.D (n =63) at the University of Mazandaran. The responses of the participants were analyzed using SPSS software. In general, the results of the comparison of mean scores of language skills reavealed that with increasing education level, students' needs to use language skills especially in academic positions are increased steadily. Also, receptive skills (reading and hearing) have more usage than productive skills (speaking and writing) in all three groups. The results of data analysis through non-parametric tests showed that there were significant differences in reading skill among all groups, in writing skill between the Ph.D group and the two groups, and in speaking skill between the Ph.D and BA groups. In terms of language usage, while the needs of participants in the undergraduate level were related to their private life situations, doctoral students often expressed their needs in academic situations. There was no significant difference between different sections in the professional situation and listening skill. This study has implications for researchers, instructors, and learners of English language.