Abstract:
فناوری ردیاب چشمی چند سالی است که توجه پژوهشگران را به عنوان ابزاری برای یافتن دادههای عینی از فرایندهای ذهنی به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربستهای فناوری نامبرده در انجام مطالعات حوزهی یادگیری، به روش مرور نظامند به تحلیل پژوهشهای انجام شده طی سالهای 2010 -2020 پرداخته است. تعداد 24 مقاله بعد از اعمال ملاکهای ورود و خروج مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تثبیت و مدت زمان خیرگی، از جمله مقیاسهای اندازهگیری ردیاب چشم بوده که در اکثر مطالعات یادگیری، مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین بررسی توجه بصری در حین پردازشهای شناختی، بررسی گذار بین اطلاعات متنی و تصویری، مقایسهی استراتژیهای افراد موفق در حین خواندن، تصمیمگیری، حلمسئله و الگوسازی پردازش اطلاعات از جمله کاربردهای رصد حرکات چشم در مطالعات یادگیری بوده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که ابزار ردیاب چشمی، امکانی را پیش روی محققان تعلیم و تربیت قرار میدهد تا نتایج یادگیری را به پردازشهای شناختی پیوند بزنند؛ که این مهم دلالتهایی را برای طراحی محیطهای یادگیری به همراه دارد.
Eye-tracking technology has attracted researchers' attention for many years as a tool for finding objective data from cognitive processes. The present study, with the aim to investigate the applications of the mentioned technology in conducting research in the field of learning used systematic review method to analyze performed research from 2010- 2020. A total of 24 articles were analyzed after applying the inclusion and exclusion criteria. The results showed that among the eye tracker measurement scales, the researchers used eye fixation and duration of gaze in most learning studies. In addition, the results showed that studying visual attention during cognitive processing, examining the transition between textual and visual information, and comparing the strategies of successful reading, decision-making, problem solving and information processing modeling are the applications of eye movements in learning studies. According of the results, eye-tracking tool provides researchers with the opportunity to link learning outcomes to cognitive processes, which has implications for designing learning environments.
Machine summary:
بحث استفاده از پتانسيل هاي فناوري براي فائق آمدن بر اين چالش ، سبب شده است به مانند پژوهش نامبرده از ماير و همکارانش ، فناوري ردياب چشمي براي مطالعه فرايندهاي مهم شناختي مورد توجه پژوهشگران قرار گيرد.
Makransky, Terkildsen, & Mayer 3.
با وجود کاربست ها و پژوهش هاي انجام شده در مطالعات روانشناسي و ساير حوزه ها با اين ابزار، هنوز موارد استفاده از آن در مطالعات يادگيري و اينکه چگونه رصد حرکات مختلف چشم ميتواند ما را در مورد فعاليت هاي شناختي در حين يادگيري آگاه سازد، تا ضمن ارائه نظريات تجويزي بر مبناي نظريات توصيفي در روانشناسي، طراحي محيط - هاي يادگيري بر طبق اين داده ها صورت پذيرد، جاي بحث و بررسي دارد.
کليدواژه هاي مورد استفاده براي انجام بررسي شامل : Eye movement،Eye tracker ، با ترکيب واژه هاي Learning، Education،Multimedia Learning ، بوده است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي کاربست هاي فناوري ردياب چشمي براي مطالعات يادگيري انجام شده است .
Tabbers, Paas, Lankford, Martens,Van Merriënboer 4.
1. Stark, Brünken, Park 2.
Rayner, Chace, Slattery& Ashby 6.
Knoblich, Ohlsson, & Raney 3.
A systematic review of eye tracking research on multimedia learning.
Expertise Differences in the Comprehension of Visualizations: a Meta-Analysis of Eye-Tracking Research in Professional Domains, Educational Psychology Review, 23: 523–552.
Visualizers versus verbalizers: Effects of cognitive style on learning with texts and pictures: An eye-tracking study.