Abstract:
در طول قرن گذشته، نقش مشاوران مدرسه در کمک به دانشآموزان و بهبود فضای روانی/اجتماعی مدرسه، توسعه یافته است تا بیانگر چهرۀ درحال تغییر جامعه، نیاز دانشآموزان و پاسخ به مطالبۀ اجتماعی باشد. هدف این پژوهش، استخراج و تدوین استانداردهای ملی مشاوره مدرسه بر مبنای اسناد تحولیملی (و متون حرفهای مشاوره) بود و از روش کیفی تحلیل و تلفیق مضمون استفاده گردید. استانداردهای مشاوره مدرسه پس از استخراج مضامین، در ده عنوان تدوین و توسط 25 متخصص (متشکل از سه گروه) اعتبار آنها و روایی محتوایی بر مبنای روایی خبرگانی (76/.) تایید گردید. بنابراین، یافتههای پژوهش ضمن تایید ده استاندارد ملی- با عناوین برنامۀ مشاورۀ مدرسه؛ مشاورۀ مدرسه وشایستگیهای دانشآموز؛ رشد و توسعه انسانی؛ نظریهها و فنون مشاوره؛ عدالت، انصاف و تنوع؛ رهبری و جوّ مدرسه؛ همکاری با خانواده و جامعه؛ منابع و فناوری اطلاعات؛ سنجش دانشآموزی؛ اخلاق، دفاع و هویت حرفهای- به تبیین تربیت مشاوران مدرسه و رشد شایستگیهای تحصیلی، شخصی/اجتماعی و معنوی دانشآموزان کمک میکند. این استانداردها، مشاوران را در طرحریزی و اجرا برنامهشان، یاری میدهد. مشاورۀ مدرسه در ایران با توجه به جایگاه مناسب در اسناد تحولی و تاکید بر حضور مشاوران تحولساز در تمام مدارس، در سایه وفاداری علمی، قانونی و اجرایی، زمینه توسعه حداکثری را دارد.
Over the past century, the role of school counselors in helping students and improving the school's psychosocial climate has grown to reflect the changing face of society, student needs, and responding to social demands.The purpose of this research was codification and validation of national school counseling standards based on evolutionary documents that the qualitative method of theme analysis and integration has been used. alignment of evolutionary documents and counselling on human development is prominent.The school counseling standards based on 10 criteria; School counseling standards based on 10 criteria; Compiled by experts, their validity and content validity based on expert validity were confirmed (consisting of three groups and 25 people) and their validity and content validity based on expert validity(CVR=.76).National School counseling standards help school counselors plan and develop their action and program.They also cover all aspects of school counseling and, in addition to their academic, personal / social and career competencies, also focus on the students' spiritual development. According to the research findings, school counseling in Iran has the possibility of maximum development and growth due to its descriptive position in evolutionary documents and the need for the presence of transformational counselors in all schools.This development requires the legal, scientific, and executive commitment and loyalty of policymakers, leaders, and executors.
Machine summary:
بنابراين ، يافته هاي پژوهش ضمن تأييد ده استاندارد ملي- با عناوين برنامۀ مشاورة مدرسه ؛ مشاورة مدرسه وشايستگي هاي دانش آموز؛ رشد و توسعه انساني؛ نظريه ها و فنون مشاوره ؛ عدالت ، انصاف و تنوع ؛ رهبري و جو مدرسه ؛ همکاري با خانواده و جامعه ؛ منابع و فناوري اطلاعات ؛ سنجش دانش آموزي؛ اخلاق ، دفاع و هويت حرفه اي- به تبيين تربيت مشاوران مدرسه و رشد شايستگيهاي تحصيلي، شخصي/اجتماعي و معنوي دانش آموزان کمک ميکند.
1. Shi, Liu & Leuwerke 2.
از اين رو، همان طور که تجارب بين المللي(نلسون ، ٢٠١١؛ شوراي سياست گذاري ملي مديريت آموزشي، ٢٠١٥؛ فاي، ٢٠١٦؛ شوراي ملي استانداردهاي آموزش حرفه اي، ٢٠١٦؛ آسکا، ٢٠٢٠) نشان ميدهد، وجود استانداردهاي ملي مشاوره ميتواند به عنوان زيربنايي براي برنامه جامع مشاوره مدرسه ؛ به توسعه ، راهبري و اثربخشي مشاوره مدرسه در رشد دانش آموزان هم راستا با انتظارات تحولي و ملي، کمک کند.
٢. نتايج حاصل از تحليل مضمون سند برنامه درسي ملي: از سند برنامه درسي ملي، ٤٩ مقوله فرعي و ١٤ مقوله اصلي، به دست آمد و به موضوعات متنوعي از جمله رشد شايستگيهاي دانش آموزان ، نقش راهنمايي ومشاوره ، مرجعيت حرفه اي مربيان ، فن آوري، تنوع محيط هاي يادگيري مدرســـه ، اهميت مشـــارکت همه عوامل تربيت ، از جمله خانواده و جامعه ، جهت گيري فرهنگي و علمي در برنامه درسي از طراحي تا اجرا، توجه شده است (جدول ١).
org/schoolcounselors/ standa rds/asca-school-counselor- preparation-program-standard.
National School counseling standards help school counselors plan and develop their action and program.