Abstract:
امامت شیعی به سبکهای متفاوتی تبیین شده که گاه دستمایه نظریههای نادرستی در تاریخ تفکر امامیه یا برخی باورهای آن میشود. شناخت نظریه امامت از دیدگاه متهمان به غلو، راه را برای اندیشیدن صحیح در تاریخ تفکر امامیه هموارتر مینماید. این جریان در کوفه و پس از آن در شهرهای قم و ریّ، در یک نگاه حداکثری به مسائل امامت، اندکی از جریانهای رقیب امامیه متمایز و سطح بالاتری از معرفت امام را از خود نشان دادند. نگاه متفاوت آنان زمینهای شد تا رجالشناسان آنان را به غلو متهم کنند. با واکاوی میراث برجایمانده آنان و چیدمان قطعات باورهای امامتی آنان درکنار یکدیگر، روشن میگردد که این بخش از اصحاب ائمه اطهار تحت تربیت آن بزرگواران اندیشه منسجمی از امامت ارائه نمودند که در بررسیهای تاریخ تفکر امامیه و نیز محتوای باورهای حوزه امامت، نقش مهمی را ایفا میکند. طلایهداران این اندیشه در هریک از قلمرو و جایگاه امامت، ویژگیها و اوصاف امام به والاترین سطح ممکن باورمند هستند و در عین حال خود را در مسائل امامت از باورهای غالیانه دور نگه داشتند. درنتیجه اتهام به غلو درباره آنان، غلو در اتهام است.
بحثت الامامه الشیعیه باسالیب مختلفه، وادی ذلک الی اطلاق نظریات غیر صحیحه احیانا
اصعده ثلاثه: تاریخ الفکر الامامی وفکره الامامه وعلم الرجال، ولا ریب فی ان التعرف علی نظریه
الامامه من وجهه نظر المتهمین بالغلو یمهد للسبیل الاصوب فی هذه المجالات الثلاثه. ان دراسه
افکار الغلاه وتسلیط الضوء علی نسق المعتقدات الامامیه لدی هذه الثله من الاصحاب یکشف
انهم اطلقوا فکره منسجمه عن الامامه ضمن مستوی اعلی من خلال تعلیم الايمه الاطهار؟عهم؟
لاتهامه�م بالغل و. وتمت�د حدود الامامه فی هذه الفکره لتشمل
له�م؛ حتی اضح�ت ه�ذه الروی�ه س ببا
الکون برمته والموجودات باسرها، فتتجلی منزله الامامه بالتصدی لامر الدین وهدایه المجتمع
الانسانی واداره نظام عالم الکون والریاسه فی القیامه باذن الله. وتری هذه الفرقه ان صفات الامام
الی امتلاکهم فضايل من
الاساسیه تتمثل بالنصب من الله والعلم الخاص والعصمه والافضلیه، مضافا
قبیل الخلق من النور فی العوالم السابقه، والارواح المخصوصه، والخلق المادی الاسمی، والولایه
التکوینیه وتشریع الاحکام. وفی مبحث التولیه وانتقال الامامه، تطرقوا الی ثلاثه عناصر اساسیه
هی انتقال الامامه وفق منهج خاص، والتعریف بطرق تشخیص الامام، وتعیین مصادیق الايمه
الاثنی عشر. واشیر فی هذه المنظومه الی وظايف وتکالیف تقع علی عاتق الاتباع مقابل امامهم،
وکذلک مسوولیات یضطلع بها الامام ازاء اتباعه، کما یترتب علی القبول بولایه الامام اثار متنوعه
ینهض بها الاتباع فی عالمی الدنیا والاخره. ویومن هولاء بان الامامه فی هذا العالم ستتجلی
بابهی صورها وتبلغ ذروتها وتحقق الاهداف المطلوبه فی عالم الدنیا من خلال ارساء حکومه الامام
المهدی؟عج؟ وعقیده الرجعه، وفی الاخره بظهور مقامات الامام. وعلی الرغم من ان المتهمین
المذکورین یومنون بامامه مختلفه ومتمیزه، فقد جعلوا انفسهم بمنای عن معتقدات الغلاه فی
فی الاتهام مسايل الامامه، وفی النتیجه فان اتهامهم بالغلو یعد غلوا
Shiite Imamate has been explained in different styles that sometimes lead to incorrect theories in the history of Imami thought or some of its beliefs. Knowing the theory of Imamate from the point of view of the accused exaggerates paves the way for correct thinking in the history of Imamate thought. This current in Kufa and then in the cities of Qom and Rayy, in a maximum look at the issues of Imamate, showed a few distinct rival Imams and a higher level of knowledge of the Imam. Their different views became grounds for the anthropologists to accuse them of exaggeration. By analyzing their legacy and arranging their Imamate beliefs together, it becomes clear that this part of the companions of the Imams under the training of those nobles presented a coherent idea of Imamate that plays an important role in studying the history of Imamate thought and the content of Imamate beliefs. he does. The pioneers of this idea in each realm and position of Imamate, the characteristics and attributes of the Imam believe in the highest possible level and at the same time kept themselves away from the extreme beliefs in matters of Imamate. As a result, the accusation of exaggeration about them is an exaggeration.