Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مشاوره شغلی توانمبنا بر مکاشفه مسیر شغلی، خودکارآمدی و باورهای ناکارآمد مسیر شغلی فارغالتحصیلان بیکار انجام گرفت. روش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون _ پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعهی مورد پژوهش شامل کلیه فارغالتحصیلان زن بیکار شهرستان اسلامآباد غرب در سال 1396 بود. از جامعه فوق 28 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 14 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی چهار جلسهی نود دقیقهای، (یک جلسه در هفته) مشاوره شغلی توان مبنا را دریافت کردند و در این مدت، گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی مکاشفه مسیر شغلی، پرسشنامه خودکارآمدی مسیرشغلی و پرسشنامه افکار ناکارآمد مسیر شغلی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیلکواریانس تک متغیری انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش درمرحله پسآزمون و پیگیری نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر مکاشفه مسیر شغلی (P <0.001; F = 68.66; P <0.001; F = 102.99)، خودکارآمدی مسیر شغلی (P <0.001; F = 34.31; P <0.001; F = 47.94) و باورهای ناکارآمد مسیر شغلی تفاوت معناداری وجود دارد (P <0.001; F = 7.89; P <0.001; F = 88.22) و این تفاوت درطول زمان (با پیگیری سه ماهه) پایدار است. نتایج: باتوجهبه یافتههای پژوهش میتوان استنتاج کرد که مشاوره شغلی توان مبنا مدلی اثربخش در افزایش مکاشفه مسیر شغلی و خودکارآمدی مسیر شغلی و کاهش باورهایناکارآمد مسیر شغلی فارغالتحصیلان بیکار است.
Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of strengths-based career counseling on career exploration, career self-efficacy and dysfunctional career thoughts regulation among unemployed graduates. Methods: study was a quasi-experimental research with a pre-post-follow up design and a control group. Research population consisted of all unemployed female graduates in city of Islamabad Gharb in 2018. Convenient sampling method was employed and through inclusion criteria, 28 individuals were selected and then randomly assigned to experimental and control groups (14 in each group). The intervention involved four 90-minute weekly sessions using strengths-based career counseling. The control group did not receive any intervention. Career exploration survey, career self-efficacy scale and dysfunctional career thoughts scale were used to collect data. Data was analyzed using ANCOVA statistical method. Findings: The results showed that there is a significant difference at the post-test stages between experimental and control group in career exploration (P , career self-efficacy (P Conclusion: It is recommended that executive directors and education officials conduct strengths-based career counseling for students on a large scale.
Machine summary:
بنابراين با توجه به نتايج پژوهش هاي فوق به نظ ر مي رسد افراد بيکار مکاشفه مسير شغلي، خودکارآمدي و باورهاي ناکارآمد مسير شغلي درگير مشکلاتي جدي هستند و بررسي مداخلاتي که بر متغيرهاي مذکور مؤثر باشند بسيار ضروري است .
لذا در مط العه حاضر پژوهشگر به دنبال پاسخگويي به اين سؤال است که آيا استفاده از پروتکل مشاوره شغلي توانمبنا )SBCC( در جريان مشاوره شغلي با فارغ التحصيلان بيکار بر مکاشفه مسير شغلي، ميزان خودکارآمدي و باورهاي ناکارآمد مسير شغلي آنها تأثير دارد؟ روش پژوهش طرح کلي اين پژوهش با توجه به اهداف و ماهيت پژوهش يک طرح نيمه آزمايشي و از نوع پيش آزمونپس آزمون همراه با گروه گواه بود.
نتايج پژوهش حاضر نشان داد که مشاوره شغلي توانمبنا بر مکاشفه مسير شغلي فارغالتحصيلان بيکار مؤثر بوده است .
)2••2 نتايج پژوهش حاضر نشان داد که مشاوره شغلي توانمبنا )SBCC( بر خودکارآمدي مسير شغلي فارغالتحصيلان بيکار مؤثر است .
يافته هاي پژوهش نشان داد که اجراي مشاوره شغلي توانمبنا مي تواند موجب ارتقا سط ح مکاشفه مسيرشغلي و خودکارآمدي و نيز تضعيف باورهاي ناکارآمد مسيرشغلي فارغ التحصيلان زن بيکار شده است و مهمتر اينکه اين تاثير در طول زمان پايدار بوده است .
Positive Psychology in the Elementary Classroom: The Influence of StrengthsBased Approaches on Children’s SelfEfficacy Open Journal of Social Sciences, 3, 1623.
Positive Psychology in the Elementary Classroom: The Influence of StrengthsBased Approaches on Children’s Self Efficacy Open Journal of Social Sciences, 3, 1623.