Abstract:
باتوجه به آنکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه دین و مکتب اسلام بنا شده و بانی فرهنگ
انقلاب حضرت امام خمینی ( رحمتالّهعلیه) خود عارف و فیلسوفی بزرگ و فقیهی جامع بودهاند. لازم
است در تمام ارکان و ابعاد این نظام اسلامی به مسائل فرهنگی که بخش اعظم آن محصول مباحث فقهی و
معرفتی است توجه کامل شود. یکی از این ارکان نظام نهادهای امنیتی و حفاظتی و اطلاعاتی هستند. در
مقاله توصیفی و تحلیل محتوایی حاضر با مراجعه به منابع مربوط به مبانی اعتقادی و فقهی که تعالی
فرهنگ مطلوب شرعی بدان وابسته است از یکسو و از سوی دیگر، با شناخت و بیان خلاها و
کاستیهای موجود که از مطالعه مدارک رسمی سازمان و طی جلسات کارشناسی و تجربی مدیریت
راهبردی سازمان در طی چند سال به روش مشاهده حضوری حاصل شده است. به این موضوع پرداخته
شده و پس از تعریف فقه اطلاعاتی به بیان جایگاه فقه حداکثری در منظر حضرت امام خمینی
(رحمتالّهعلیه) و مقام معظم رهبری (ادام ال عزه) اشاره شده است. در این حوزه به آثار وضعی گناهان
و تاثیر گناه در سوء فهم انسان توجّه شده, و ضرورت احتیاط را بهعنوان مهمترین مبانی اخلاقی معرفی
کرده اعتقاد به غیب، ولایت تشریعی را نیز بهعنوان مبانی معرفتی و مسئله ضرورت حفظ نظام تقدم
احکام ثانوی، ترجیح اهم بر مهم، رعایت ضرورتها و پرهیز از مکر و خدعه و توهم تکلیف بهعنوان
مبانی مهم فقهی در فقه اطلاعاتی است.
As the IRI's system, founded by Imam Khomeini (r.a.), rets on the Islamic religion, it is necessary to attend culture, mainly composed of jurisprudence and epistemology, in all dimensions of the former. In the meantime, security and counterintelligence agencies are a part of the Islamic system. Accordingly, this study on the other side, it seeks to deal with the position of the Islamic jurisprudence in the counterintelligence agencies in regards with the view of Imam Khomeini (r.a.) and that of Imam Khamenei (p.h.). Doing so, it defines the intelligence jurisprudence and reviews the vacuums and shortages in interview with the experts and by studying documents upon clinical approach. In the same vein, it considers the consequence of sins and the related impacts on the misperception of human and introduces the care, a necessity, as the principal foundation of morality. In the following, the belief in extraordinary proffers the divine law as the epistemological precept and the issue of protecting the system, the precedence of secondary rules, preferring the more important over important, compliance with necessities and avoiding deception as the significant jurisprudential precepts in the intelligence jurisprudence.
Machine summary:
جايگاه فقه و معارف اسلامي در فرهنگ سازمان هاي اطلاعاتي و امنيتي نظام جمهوري اسلامي ايران 2 حجۀالاسلام و المسلمين احمد عابدي ١، علي شمشيري تاريخ دريافت : ١٣٩٤/١٠/٢ تاريخ پذيرش : ١٣٩٤/١٢/٢٢ چکيده باتوجه به آنکه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بر پايه دين و مکتب اسلام بنا شده و بـاني فرهنـگ انقلاب حضرت امام خميني ( رحمت الله عليه ) خود عارف و فيلسوفي بزرگ و فقيهي جـامع بـوده انـد، لازم است در تمام ارکان و ابعاد اين نظام اسلامي به مسائل فرهنگي که بخش اعظم آن محصول مباحث فقهـي و معرفتي است توجه کامل شود.
در مورد اينکه اساساً فقه اطلاعاتي آيا در حوزه احکـام اوليـه اسـت يـا احکام ثانويه تاکنون سه نظر مطرح شده است (عابدي، ١٣٨٩)، که هـر يـک آثـار مهمـي بـر فقـه اطلاعاتي ميگذارد: 01 نظر اول : اگر تفقهي جامع و همه جانبـه و در چـارچوب فقـه جـواهري و نگـاه فقهـي امـام خميني (رحمت الله عليه ) انجام گيرد، در حوزه احکام اولي، تکاليف روشن ميشـود و نيـازي به حرکت در قلمرو ضرورت ها و احکام ثانويه نخواهد بـود و اقتضـاي فقهـي کـه رويکـرد مکتب آن برقراري حکومت عدل جهاني ميباشد، داراي چنين تواناييهايي است .
03 o تعريف فقه اطلاعاتي براي تعريف فقه اطلاعاتي که يکي از اجزاء و عرصه هاي فقهي است ، بايد همان نگرش حضـرت امـام خميني (رحمت الله عليه ) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، را مبنا قرار داده و فقـه اطلاعـاتي را بـا توجـه به نکات زير، تعريف نمود: مقوله اطلاعات و امنيت ، هم مباحث معرفتي اعتقادي دارد، هم اخلاقـي و هـم فقهـي بـه معنـاي خاص آن .