Abstract:
هدف: از دیدگاه روانشناسى مثبتنگر، سلامت روان شامل توانایى فرد در لذت بردن از زندگى، برقرارى تعادل بین فعالیتها و تلاش براى کسب تابآورى روانشناختى است. در روانشناسی اسلامی، سلامت روانی از طریق اعتقاد به نیرویی برتر که در زندگی از انسان حمایت میکند، تأمین میشود. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نماز بر سلامت روانی دانشجویان با میانجیگری هوش معنوی انجام شد. روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است و برای تعیین حجم نمونه، از جدول مورگان استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود و تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام گرفت. یافتهها: نماز بر سلامت روانی تأثیر مثبت و معناداری دارد(0.79) و هوش معنوی رابطۀ بین نماز و سلامت روانی را به میزان کمی(0.02) میانجیگری میکند. نتیجهگیری: فریضۀ نماز در بهبود سلامت روان دانشجویان تأثیر بسزایی دارد و این امر چندان متأثر از سطح هوش معنوی آنها نیست. در واقع؛ نماز، سلامت روان دانشجویان را با هر میزانی از هوش معنوی بهبود میبخشد و این از برکات فریضۀ الهی است که دامنۀ تأثیرگذاری روانی آن، فارغ از ظرفیتهای معنوی دانشجویان، شامل حال همه میشود. بر این اساس، با توجه به نقش مؤثر دانشگاه در بالندگی و پرورش دانشجویان، نهادینه کردن انجام فریضۀ الهی نماز و تأکید بر آثار مثبت آن میتواند زمینهساز تحولات بنیادین در بهبود سلامت و بهداشت روانی سرمایههای انسانی جامعه شود.
Objectives: From a positive psychology perspective, mental health includes an individual's ability to enjoy life, balance activities, and strive for psychological resilience. In Islamic psychology, mental health is achieved through the belief in a superior force that supports human beings in life. The aim of this study was to investigate the effect of Namaz on students' mental health mediated by spiritual intelligence. Method: The research was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in nature. The statistical population of the study was the students of Islamic Azad University and Morgan table was used to determine the sample size. Data collection tool was a questionnaire and data analysis was performed using Lisrel software. Results: The results showed that prayer has a positive and significant effect on mental health (0.79) and spiritual intelligence mediates the relationship between Namaz and mental health to a small extent (0.02). Conclusion: Based on the findings, Namaz has a significant effect on improving the mental health of students and this is not much affected by their level of spiritual intelligence. In fact, Namaz improves the mental health of students with any degree of spiritual intelligence. Accordingly, considering the effective role of the university in educating students, emphasizing the positive effects of Namaz can lead to fundamental changes in improving the mental health of human capital