Abstract:
ترویج و رونق گردشگری درمانی، نیازمند فعالشدن اقدامات کارآفرینی از حیث شناسایی فرصتهای موجود در زمینة گردشگری درمانی میباشد. برای رشد و توسعه این صنعت در کشور نیاز است تا عناصر مرتبط با تشخیص فرصت در حوزه گردشگری مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد؛ لذا هدف پژوهش حاضر، دستیابی به درک بهتری از مضامین اصلی تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزة گردشگری درمانی است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی انجام شده است. پژوهشی توسعهای - کاربردی میباشد که با روش میدانی صورتگرفته است. از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. با استفاده از روش تحلیل مضمون به تجزیهوتحلیل دادهها پرداخته شده است. از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 15 نفر کارآفرین و خبره حوزه گردشگری درمانی برای مصاحبه انتخاب شدند. پس از تجزیهوتحلیل دادهها، 44 مضمون پایه در قالب 5 مضمون سازماندهنده شناسایی گردید. مضامین سازماندهنده شامل نوعشناسی فرصت، محیط کسبوکار، تکنولوژی، عوامل فردی و عوامل محیطی میباشند و شبکه مضامین بر اساس یافتهها ارائه گردید.
The promotion and prosperity of medical tourism requires the activation of entrepreneurial measures in terms of identifying opportunities in the field of medical tourism. For the growth and development of this industry in the country, it is necessary to identify and study the elements related to identifying opportunities in the field of tourism; Therefore, the aim of this study is to gain a better understanding of the main themes of identifying entrepreneurial opportunities in the field of medical tourism. This research has been done using a qualitative method. It is a development-applied research that has been done by field method. Semi-structured interview tools were used to collect information. Data were analyzed using content analysis method. Fifteen entrepreneurs and experts in the field of medical tourism were selected for interview using purposive and snowball sampling methods. After analyzing the data, 44 basic themes were identified in the form of 5 organizing themes. Organizing themes include typology of opportunity, business environment, technology, individual factors and environmental factors and the network of themes was presented based on the findings.
Machine summary:
براي رشد و توسعه اين صنعت در کشور نياز است تا عناصر مرتبط با تشخيص فرصت در حوزه گردشگري مورد شناسايي و بررسي قرار گيرد؛ لذا هدف مقاله حاضر، دستيابي به درک بهتري از مضامين اصلي تشخيص فرصت هاي کارآفرينانه در حوزة گردشگري درماني است .
سخدري و همکاران (١٣٩٨) در پژوهش خود مطرح نمودند که ترتيبات نهادي لازم در ابعاد قانوني، هنجاري، شناختي و اقدامات حمايتي از طريق تمايل کارآفرينان براي بهره برداري از فرصت هاي کارآفريني در حوزه گردشگري درماني، نرخ وقوع رفتار کارآفرينانه در اين حوزه را افزايش ميدهد.
احمدپور دارياني و همکاران (١٣٩٨) نيز در پژوهش خود نشان دادند که رقابت پذيري ، عوامل مرتبط با درمان که شامل امکانات و خدمات پزشکي ميشود و شرايط کشور از عمده ترين 1 فرصت هايي هستند که براي توسعه کسب وکارهاي گردشگري درماني مي توان از آنها استفاده نمود.
روش تحقيق پژوهش حاضر باهدف دست يافتن به درکي بهتر از مضامين اساسي شناسايي فرصت هاي کارآفرينانه در حوزة گردشگري درماني کشور انجام شده است .
جدول (١) مراحل و گام هاي هر يک از مراحل را که در اين پژوهش مورداستفاده قرار گرفته است ، نشان ميدهد: جدول (١): مراحل انجام تحليل مضمون (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) درنهايت ٤٤ مضمون پايه اوليه از مصاحبه در مورد شناسايي فرصت کارآفرينانه در گردشگري درماني به دست آمد.
در شکل شماره ١ نيز شبکه مضامين شناسايي شده دررابطه با تشخيص فرصت هاي کارآفرينانه در حوزه گردشگري درماني نشان داده شده است .