Abstract:
ﻣﺴﺌﻠﮥ ﻋﺼﻤﺖ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎ در ﻋﺮﺻـﮥ ﻫـﺪاﯾﺘﮕﺮ ی ﺑـﻪ ﺷمار ﻣـﯽ آﯾـﺪ. ﻣـﺬﻫﺐ ﺷﯿﻌﻪ ﻫمان ﻃﻮر ﮐﻪ ﻗﺎﺋـﻞ ﺑـﻪ ﻋﺼـﻤﺖ اﻧﺒﯿـﺎ و ائمﮥ اﻃﻬـﺎر علیهم السّلام اﺳـﺖ ﺑـﻪ ﻋﺼـﻤﺖ ﺣﻀــﺮت ﻓﺎﻃﻤﻪ علیها السّلام ﻧﯿﺰ ﺑﺎور دارد؛ ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﺮ اﺛـﺮ رﺧـﺪادﻫﺎﯾﯽ ﮐـﻪ ﺑﻌـﺪ از رﺣﻠـﺖ ﭘﯿـﺎﻣبر اﻋﻈـﻢ (ص) ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪ، ﻣﺴﯿﺮ اﻣﺎﻣﺖ ﻣﻨﺤﺮف ﺷﺪ. ﺑﺮﺧﯽ از دﯾﺮﺑﺎز ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﺼﻤﺖ ائمﻪ علیهم السّلام و ﺣﻀــﺮت ﻓﺎﻃﻤﻪ علیها السّلام ﺷﺒﻬﺎﺗﯽ را وارد ﮐرده اﻧﺪ. ازﺟﻤﻠﻪ ﮔﺰارش ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﻨﺸﺄ اﯾﻦ ﺷﺒﻬﻪ ﺷـﺪه ﻣـﯽ ﺗـﻮان ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻮارد اﺷﺎره ﮐﺮد: »ﺣضرت زﻫﺮا علیها السّلام ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ اﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ (ع) را ﺑـﺎردار ﺑـﻮد و ﻧﯿـﺰ ﻣﻮﻗﻊ ﺗﻮﻟﺪش از ﻃﻔﻞ دروﻧﺶ اﺑﺮاز ﮐﺮاﻫﺖ داﺷﺖ«، »راﺑﻄﮥ ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ ای ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺣﻀـﺮت ﻋﻠﯽ و ﻓﺎﻃﻤﻪ علیها السّلام ﯿﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد، واﻗﻌﯿﺖ ﻧﺪاﺷﺘﻪ؛ ﺑﻠﮑﻪ آﻧﻬـﺎ ﻧﯿـﺰ ﻫماﻧﻨـﺪ دﯾﮕـﺮ اﻧﺴـﺎن ﻫﺎ ﺑـﺎﻫﻢ اﺧﺘﻼﻓــﺎﺗﯽ داﺷــﺘﻨﺪ«، »زﻫــﺮا علیها السّلامﺑــﻪ ﺧﺎﻃﺮ وﯾﮋﮔــﯽ ﻫــﺎی ﻣﻨﺤصر-ﺑﻪ ﻓﺮد ﻋﻠــﯽ علیه السلام، رﺿــﺎﯾﺖ و ﻋﻼﻗﻪ ای ﺑﻪ ازدواج ﺑﺎ اﯾﺸﺎن ﻧﺪاﺷﺖ«. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺻـﻮرت ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ ــ ﺗﺤﻠﯿﻠـﯽ ﺑـﻪ ﺑﺮرﺳـﯽ اﯾﻦ ﺷﺒﻬﺎت ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﻫﺎی ﺳﻨﺪی و دﻻﻟﯽ رواﯾـﺎت ﺑـﻪ اﯾـﻦ ﻧﺘﯿﺠـﻪ دﺳـﺖ ﯾﺎﻓﺘـﻪ ﮐـﻪ ﺑﺮﺧﯽ از اﯾﻦ رواﯾﺎت از ﻟﺤﺎظ ﺳﻨﺪی ﺿﻌﯿﻒ ﺑـﻮده و ﻧﯿـﺰ دﻻﻟﺘـﯽ ﺑـﺮ ﻧﻔـﯽ ﻋﺼـﻤﺖ ﺣﻀــﺮت ﻓﺎﻃﻤﻪ علیها السلام ﻧﺪارﻧﺪ.
The issue of infallibility is one of the most important components in the field of guidance. The Shiite religion believes in the infallibility of Fatima as it believes in the infallibility of the prophets and the Holy Imams (A.S. (Some people have long raised doubts about the infallibility of the Imams (AS) and Hazrat Fatima (AS). For example, we can mention these cases: "When Hazrat Zahra (PBUH) was pregnant with Imam Hossein (AS) and also at the time of her birth she expressed hatred for the child inside her", or also, "the romantic relationship between Imam Ali (AS) ( AS) and Hazrat Fatima (AS) is stated, it is not true; Rather, they, like other human beings, had differences with each other "or" Hazrat Zahra (PBUH) was not satisfied and interested in marrying Imam Ali (PBUH) due to his unique characteristics. " This research has investigated these suspicions in a descriptive-analytical manner. The results of documentary studies and the implications of the narrations that have been the source of these suspicions show that some of these narrations are "weak" and also do not imply the denial of the infallibility of Fatima (PBUH).
Machine summary:
شبهۀ دوم: عدم وجود رابطۀ عاشقانه و منحصربهفرد بین حضرت علیعلیه السّلام و حضرت فاطمهعلیها السّلام و وجود اختلاف بین آنها شیخصدوق( روایتی را در عللالشرایع نقل میکند که بدین قرار است: «مردی خدمت امامصادقعلیه السّلام آمد و به او گفت: خدا رحمت کند، آیا میشود جنازه را در نور آتش تشییع کرد و یا با آتش و قندیل و یا چیز دیگری که روشنایی میدهد، همراه جنازه رفت؟ گفت: رنگ امامصادقعلیه السّلام از این سخن دگرگون شد و مرتّب نشست و سپس گفت: شقیای از اشقیا به نزد فاطمه دختر پیامبرخداصلی الله علیه و اله و سلّم آمد و به او گفت: آیا میدانی که علیعلیه السّلام از دختر ابوجهل خواستگاری کرده است؟ فاطمه گفت: حقیقت را میگویی؟ آن مرد سه بار گفت: آنچه میگویم حقیقت است؛ پس غیرت فاطمه تحریک شد بهطوریکه نتوانست مالک احساسات خود شود و این بدان جهت بود که خداوند برای زنان غیرت و برای مردان جهاد را نوشته است و برای زنانی که خویشتنداری و صبر کنند پاداش کسی را که نگهبان مرزها و مهاجر در راه خدا باشد نوشته است.
پیامبراکرمصلی الله علیه و اله و سلّم با عالم غیب در ارتباط بود و میدانست که بعد از رحلتش در حق صدیقه طاهره ظلم خواهد شد؛ لذا فرموده بود: «فاطمه پاره تن من است، هرکس او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است و [یا] بیازارد مرا آزرده است» (بخاری، 1410ق، ج6، ص121و 141؛ قشیری نیشابوری، 1412ق، ج4، ص1903؛ ترمذی، 1419ق، ج5، ص511؛ نسائی، 1411ق، ج5، ص97؛ ابنحجر عسقلانی، 1415ق، ج8، ص265) بنابراین این حدیث علیه دشمنان اهلبیتعلیهم السّلام بود و آنان با تحریف شأن صدور آن، آن را علیه علیعلیه السّلام به کار بردهاند.