Abstract:
اخلاق و عوامل شکل دهندهی آن از مهمترین موارد تأثیرگذار بر سرنوشت بنگاههای اقتصادی و کسبوکارهای کارآفرینانه میباشند. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی و ارائه مدل اخلاق کارآفرینان در کسبوکارهای کوچک و متوسط ایرانی است. به منظور نیل به این هدف چارچوب پژوهشی آمیخته اکتشافی انتخاب شدهاست. نمونه انتخاب شده در مرحله کیفی شامل 10 نفر از کارآفرینان برتر و ملی معرفی شده از سوی وزارت کار و امور اجتماعی و نمونهی آماری مرحله کمی 147 نفر از کارآفرینان برتر هستند. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کیفی بررسی متون اسلامی و احادیث و روایات همچنین انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته میباشد؛ در مرحله کمی نیز از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای کیفی روش تحلیل محتوا بکار گرفته شده و دادههای کمی نیز با استفاده از نرم افزارهای معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج بیانگر آن است که عوامل موثر بر اخلاق کارآفرینان به ترتیب شامل عوامل اخلاقی کسبوکار در سیره انبیا و احادیث و روایات، اخلاق حرفهای در محیط کلان کسبوکار، اخلاق حرفهای در سطح سازمانی و اخلاق حرفهای در سطح فردی میباشند.
Ethics and its determinants are of the most important factors influencing the fate of firms and entrepreneurial businesses. Nowadays, the growing attention to ethical issues in workplaces has caused the organizations tend to set ethical codes. However, the results of recent studies show that the ethical organizations will obtain more benefits over a long period and will gain better performance. So this issue has caused the ethical values of organization be an important part of the organization’s culture. So, the purpose of this study is identifying factors affecting entrepreneurial ethics in small and medium-sized businesses in Iran. The study is done using exploratory mixed method. The sample in qualitative part composed of 10 excellent national entrepreneurs acclaimed by Ministry of labor and social Affairs and in quantitative part includes 147 excellent entrepreneurs. Data collected by reviewing the literature and interviewing for qualitative purpose and by researcher-made questionnaire for quantitative part. Content analysis is done to analyze the qualitative data and quantitative data is analyzed using structural equation modelling software. The results show that ethical factors in Prophetic Sirah and narrations, professional ethics in individual and organizational levels and in micro and macro business environments are the main factors affecting entrepreneurial ethics.
Machine summary:
عوامل مؤثر بر شکل گیری اخلاق کارآفرینان در سطح فردی در جدول ٢ لیست شده است : جدول ٢: عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای کارآفرینان در سطح فردی عوامل مؤثر بر اخلاق در سطح فردی محقق 1 فرایندهای شناختی، ویژگیهای روانشناختی، عواطف احساسات کارآفرینان ، موریس و همکاران فعالیت های فردی آن ها، تعارض میان ارزش های شخصی کارآفرینان با نیازهای (٢٠٠٢) کسب و کار، و مسئولیت پذیری اجتماعی آن ها استقلال طلبی، توفیق طلبی، ریسک پذیری، مرکز کنترل درونی، تحمل ابهام و سولیموسی و خودباوری بالا مسترز٢(٢٠٠٢) تعهد بالای کارآفرینان به کسب و کار بارون ٣ (١٩٩٨) دو عامل شخصیتی عبارت از سن و جنسیت مدیر مالک سروینک ٤ (١٩٩٢) 5 تعصبات و سوگیریهای شناختی هریس و همکاران (2009) فردگرایی کارآفرین هنفی ٦ (٢٠٠٣) 7 خودمحوری و گرایش بالای کارآفرین به کنترل امور، عدم تمایل به تکیه بر بوچهولز و روزنتال سایرین (2005) استقلال گرایی، اعتماد به نفس ، اعتدال گرایی، تمرکز بر هدف و آینده نگری، دادگر و غلام زاده سخت کوشی، فرصت شناسی، مسئولیت پذیری (1389) مذاکره و چانه زنی، رعایت اصول اخلاق حرفه ای، شبکه سازی اجتماعی مؤثر، نوتاش و همکاران تأثیرگذاری و متقاعدسازی، نهادسازی، دریافت بازخورد و بهبود مستمر، (١٣٩٥) الگوسازی و الگوبرداری، به کارگیری فنون یاددهی- یادگیری، تصمیم گیری مبتنی بر حل مسئله و به کارگیری فنون اطلاع رسانی وتبلیغات 1 Morris et al 2 Solymossy and Masters 3 Baron 4 Serwinek 5 Harris et al 6 Hannafey 7 Bochholz and Rosenthal در دسته دوم محققان اخلاق حرفه ای کارآفرینان را از دیدگاه سازمانی (اخلاق سازمانی ) مورد بررسی قرار داده اند.