Abstract:
بانک جهانی از متدولوژی ارزیابی دانش جهت سنجش میزان آمادگی کشورها جهت تحقق اقتصاد دانش بنیان استفاده میکند. این متدولوژی با معرفی شاخص اقتصاد دانش بنیان، آمادگی کلی کشورها برای رقابت در اقتصاد دانش را مورد سنجش قرار میدهد. این معیار از چهار رکن مشوقهای اقتصادی و رژیم نهادی، آموزش و نیروی انسانی، سیستم نواوری و زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی تشکیل شده است که با محاسبه امتیازات مربوط به آنها از فرمول بانک جهانی، شاخص اقتصاد دانش بنیان بهدست میآید. ارزیابی وضعیت کشورمان در دورهای مشخص و روند تغییرات شاخصهای فرعی مربوط به ارکان شاخص اقتصاد دانش بنیان میتواند در ارزیابی عملکرد برنامههای قبلی و جاری و لزوم تمرکز بر حوزههای خاص موثر باشد. نتایج شاخصهای فرعی مربوط به ارکان چهارگانه اقتصاد دانش بنیان در ایران بیان داشت که هر چند ایران از لحاظ شاخص نوآوری در سطح تقریبا خوبی قرار دارد و در رکن آموزش و نیروی انسانی و زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی در سطح متوسطی قرار دارد، اما از لحاظ مشوقهای اقتصادی و رژیم نهادی در شرایط نامطلوبی بوده که نتوانسته است دانش نظری و علمی را به دانش کاربردی و تجاری تبدیل کند.
World Bank uses the knowledge assessment methodology (KAM) to determine the readiness of countries to compete based on the knowledge-based economy measures by introducing the index of knowledge-based economics (KEI). This criterion consists of four pillars of economic incentives and institutional regime, education and human resources, innovation system and information and communication infrastructure, which is obtained by calculating their respective measures by calculating the World Bank's formula. The results of the sub-indices related to the four pillars of Knowledge-based Economy in Iran state that although Iran acquires a good position in innovation system and mediocre in Education and human resources and the communications and information infrastructure, sub-index for Economic incentives and institutional regimes have been in an unfavorable situation.
Machine summary:
اين معيار از چهار رکن مشوق هـاي اقتصـادي و رژيم نهادي، آموزش و نيروي انساني، سيستم نواوري و زيرساخت اطلاعاتي و ارتبـاطي تشـکيل شـده است که با محاسبه امتيازات مربوط به آنها از فرمول بانک جهاني، شاخص اقتصاد دانـش بنيـان بـه دسـت ميآيد.
نتايج شاخص هاي فرعي مربوط به ارکان چهارگانه اقتصـاد دانـش بنيـان در ايران بيان داشت که هر چند ايران از لحاظ شاخص نوآوري در سطح تقريباً خوبي قـرار دارد و در رکـن آموزش و نيروي انساني و زيرساخت ارتبـاطي و اطلاعـاتي در سـطح متوسـطي قـرار دارد، امـا از لحـاظ مشوق هاي اقتصادي و رژيم نهادي در شرايط نامطلوبي بوده که نتوانسته است دانش نظري و علمي را بـه دانش کاربردي و تجاري تبديل کند.
مقايسه چارچوب هاي ارائه شده براي سنجش اقتصاد دانش بنيان چارچوب ها مؤلفه اول مؤلفه دوم مؤلفه سوم مؤلفه چهارم OECD سرمايه انساني نوآوري و کارآفريني فناوري اطلاعات شرايط اقتصادي New Economy مشاغل دانشي ظرفيت نوآوري فناورانه جامعه ديجيتال جهاني شدن و پويايي اقتصاد Index Harvard يادگيري شبکه اي اقتصاد شبکه اي دسترسي شبکه اي جامعه شبکه اي APEC توسعه منابع انساني سيستم نواوري زيرساخت اطلاعاتي محيط کسب و کار ABS سرمايه انساني نوآوري و کارافريني فناوري اطلاعات اثرات اقتصادي و اجتماعي World Bank آموزش و نيروي انساني سيستم نوآوري زيرساخت اطلاعاتي نظام اقتصادي و نهادي UNECE منابع انساني سيستم نوآوري سيستم اطلاعات رژيم نهادي مأخذ: نتايج تحقيق 1.
متدولوژي ارزيابي دانش بانک جهاني (KAM) همـان طورکـه در قسمت هاي قبل عنوان شد، ابزار رتبه بندي طراحي شده براي تسهيل حرکـت بـه سـوي اقتصـاد دانش بنيان است و به وسيله مقايسه کشورها با همسايگان و رقبايشان در ارکان اقتصاد دانـش بنيـان به آنها در شناخت نقاط قوت و ضعف شان کمک ميکند.