Abstract:
این مقاله بهدنبال تبیین رابطه بین تبعیض اقتصادی منطقهای در قالب سه شاخص تبعیض نیاز، تبعیض ظرفیت و شاخص ترکیبی تبعیض با تمکین مالیاتی در سطح استانهای کشور برای دوره سالهای 1395-1381 به صورت سه دوره زمانی پنج ساله میباشد. مدلهای تحقیق با استفاده از روش GLS برآورد شدند. نتایج حاصل از برآورد، بیانگر وجود رابطه معنیدار بین تبعیض اقتصادی منطقهای و تمکین مالیاتی مودیان میباشد. تبعیض اقتصادی منطقهای ترکیبی و تبعیض اقتصادی منطقهای بر پایه نیاز و تبعیض اقتصادی منطقهای برپایه ظرفیت، هر سه رابطه معنیدار و مثبت با تمکین مالیاتی دارند به گونهای که هرچه میزان بودجه پرداختی تبعیضآمیز به استانی بیشتر باشد، تمکین مالیاتی در آن استان بیشتر و هرچه وجوه پرداختی تبعیضآمیز به استانی کمتر باشد، تمکین مالیاتی نیز در آن استان کمتر خواهد شد.
This paper seeks to explain the relationship between regional economic discrimination in the form of three indices of need discrimination, capacity discrimination and combined index of tax compliance across provinces for the period of 2002-2016 in three five-year periods. The research model was estimated by GLS method. The results of the model estimation show that there is a significant relationship between economic discrimination and tax compliance. Combined regional economic discrimination and regional economic need-based discrimination and capacity-based discrimination all have a significant and positive relationship with tax compliance so that the greater the amount of discriminatory provincial funding, the more tax compliance in that province, and the more funds. The less discriminatory the province is, the less tax compliance there.
Machine summary:
نشريه علمي (فصلنامه ) پژوهش ها و سياست هاي اقتصادي شماره ٩٤ سال بيست و هشتم ، تابستان ١٣٩٩، صفحه ٢٨٧ - ٢٥٩ ٠٨ بررسي اثر تبعيض اقتصادي منطقه اي بر تمکين مالياتي حبيب انصاري ساماني استاديار، دانشکده اقتصاد، مديريت و حسابداري ، گروه اقتصاد دانشگاه يزد، ايران (نويسنده مسئول ) ha.
com اين مقاله به دنبال تبيين رابطه بين تبعيض اقتصادي منطقه اي در قالب سه شاخص تبعيض نياز، تبعيض ظرفيت و شاخص ترکيبي تبعيض با تمکين مالياتي در سطح استان هاي کشور براي دوره سال هاي ١٣٩٥-١٣٨١ به صورت سه دوره زماني پنج ساله مي باشد.
از اين رو و براي آزمون تجربي اين فرضيه و ازآنجاکه تابه حال اين موضوع مورد بررسي و تحقيق نبوده است ، به منظور مشخص کردن اهميت اين نوع تبعيض بر درآمدهاي مالياتي دولت و ايجاد حساسيت در توجه بيشتر به نحوه تخصيص بودجه استان ها و ارائه راهکارها و پيشنهادهايي در راستاي افزايش درآمدهاي مالياتي کشور، اين مقاله به دنبال شناسايي روابط بين تبعيض اقتصادي منطقه اي که با استفاده از شاخص تبعيض بر پايه ظرفيت و نيازهاي اساسي استان ها به صورت جداگانه محاسبه شده است با تمکين مالياتي استان ها براي دوره سال هاي ٩٥-١٣٨١ به صورت سه دوره زماني پنج ساله ، مي باشد.
در جمع بندي کلي ميتوان گفت براي افزايش تمکين مالياتي در جامعه به افزايش احساس عدالت درجامعه ، قوانين مستحکم ، انعطاف پذيري در اعمال ماليات مطابق با قانون ، سادگي قوانين و ارائه خدمات خوب و سريع به ماليات دهندگان نياز است (خفيدهو و سورياريني، ٢٠١٧: ٦٥) #$ ٢٦٨ نشريه علمي (فصلنامه ) پژوهش ها و سياست هاي اقتصادي / سال ٢٨، شماره ٩٤، تابستان ١٣٩٩ ٢-٤.