Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر وضعیت اجتماعی- اقتصادی والدین و محیط آموزشی
خانه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با استفاده از رویکرد تحلیلی مسیر است. این مطالعه
یک طرح پژوهشی معطوف به مطالعات پیشین است. نمونه مورد مطالعه 360 نفر از پاسخ
دهندگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده از جمعیت دانش آموزان
دبیرستان شهر شهرکرد بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی 15 گویه ای با عنوان
« پرسشنامه وضعیت اجتماعی- اقتصادی والدین و محیط آموزش خانه »بر اساس مقیاس ،
رتبه بندی چهارگانه ی ) 4 ( امتیازی بود. برای جمع آوری داده های عملکرد تحصیلی دانش
آموزان ، سه نتیجه ی متوالی امتحانات دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. برای تعیین
اعتبار داخلی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. شاخص اطمینان ابزار 0.68 بود. داده
های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی لحظه ای پیرسون مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفت. همچنین، تجزیه و تحلیل ساختار لحظه ای ( AMOS ) برای تخمین ضرایب
مسیرهایی که اندازه رابطه بین متغیرهای پیش بین و متغیر ملاک را اندازه گیری می کردند
، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین وضعیت اجتماعی اقتصادی والدین و
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین محیط آموزش
خانه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد. علاوه بر آن حمایت
کافی والدین و فراهم نمودن امکانات لازم برای آنها ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را افزایش
می دهد.
Machine summary:
نقش آموزه هاي ديني اسلامي بر پيشگيري ازآثار مخرب فضاي مجازي بر خانواده ها نجمه ملاحي دانشجوي کارشناس ارشد حقوق خصوصي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندرعباس نام نويسنده مسئول : نجمه ملاحي چکيده هدف اصلي اين پژوهش بررسي تأثير وضعيت اجتماعي- اقتصادي والدين و محيط آموزشي خانه بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با استفاده از رويکرد تحليلي مسير است .
با توجه به اهميت فضاي مجازي در توسعه جوامع ، در جامعه ما نيز در سال هاي اخير به فن آوري اطلاعات و ارتباطات توجه زيادي شده است ؛ ولي در اين رابطه آسيب هاي جدي وجود دارد که ضروري است به ريشه يابي آن پرداخت .
١- مروري بر پژوهش هاي پيشين ياسمينژاد، آزادي و امويي (١٣٩٠) در پژوهش خود به اين نتيجه دست يافتند که فضاي مجازي ميتواند امنيت اجتماعي را مورد تهديد قرار دهد؛ زيرا اينترنت ميتواند به عنوان ابزاري قدرتمند در عرصه اطلاع رساني بکار گرفته شود تا آنجا که گاهي از آن به عنوان انفجار اطلاعات هم نام برده ميشود، ولي اين فناوري مدرن با تمام فوايدي که دارد، تهديدها و خطرهايي نيز براي جامعه و بشر داشته است .
جليلي فيروزي ( ١٣٨٥ ) در رساله خود با عنوان (بازنمايي هويت ديني در فضاي مجازي) در صدد دستيابي به برخي از تأثيرات اجتماعي حضور در فضاي مجازي و استفاده از اينترنت به مثابه يکي از فناوري هاي جديد ارتباطي، بر هويت فرد کاربر است .
اينترنت صحنه فرهنگي و اجتماعي است ، که فرد خود را در موقعيت هاي متنوع نقش ها و سبک هاي زندگي قرار مي دهد و اين خود زمينه اي براي آسيب پذيري شخصيت کاربر و موجب چند شخصيتي شدن کاربر مي شود.