Abstract:
اعتماد در تجارت دارای اهمیت ویژه ای می باشد. مشتریان به دنبال پیدا کردن و کسب
اعتماد لازم در کسب و کار هستند تا ریسک را در مبادلات الکترونیکی به حداقل برسانند. مشتریان
همواره به دنبال محیطی هستند تا با حداقل ریسک به نیازهای خود پاسخ دهد. از جمله موانع
گسترش خرید اینترنتی در ایران را می توان فقدان مبادلات چهره به چهره و خرید غیر فیزیکی
کالا،امنیت اطلاعات، و امنیت در پرداخت و به طور کلی فقدان اعتماد مردم به خرید اینترنتی دانست
و بدون ایجاد زیرساخت ها و نهادهای مربوطه نباید انتظار گسترش مبادلات تجارت الکترونیکی در
کشور را داشت . اما در سال های اخیر شاهد گسترش تجارت الکترونیک در همه ی ابعاد در ایران
هستیم و با تدابیری که دولت و قوانین و مقررات در خصوص این نوع تجارت و در نظر گرفتن حقوق
مصرف کننده ایجاد کرده است مردم هر چه بیشتر به استقبال از تجارت الکترونیک می روند. این
مطالعه به بررسی تجارت الکترونیک و اعتماد از دید مدیریت و حقوق تجارت الکترونیک می پردازد.
Machine summary:
واژگان کليدي : اعتماد، فروش اينترنتي، نماد اعتماد الکترونيک ، تجارت الکترونيکي مقدمه روش هاي کسب و کار و تجارت ، از حوزه هاي مهم فن آوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي و اينترنت مي باشد که به شدت تحت تاثير قرار گرفته است .
مومن کاشاني در سال ١٣٨٧ در پژوهش خود عوامل موثر بر اعتماد الکترونيک در مشتريان ايراني را مواردي از قبيل حريم خصوصي، قوانين و امنيت ، انجام کامل سفارش ، کيفيت محتوا، خدمات ويژه و سهولت کاربري، راحتي پيمايش و ويژگي هاي ظاهري وب سايت ، نشان اعتماد، مشاوره و امکان تعامل برخط عاري از خطا، ريسک درک شده ، ذکر مشخصات کامل شرکت ، لينک از و به سايتهاي ديگر، شهرت فروشنده اينترنتي، نام تجاري، ميل باطني نسبت به اعتماد و تجربيات خريدهاي قبلي برشمرد.
7 Domain Name 8 Online در ماده ٣٣ قانون تجارت الکترونيک در خصوص اطلاعات کامل و جامع به مشتري که نماد اعتماد الکترونيکي متضمن آن است اشاراتي شده است که فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات بايستي اطلاعات مؤثر در تصميم گيري مصرف کنندگان جهت خريد و يا قبول شرايط را از زمان مناسبي قبل از عقد دراختيار مصرف کنندگان قرار دهند.