Abstract:
امروزه صنعت خدمات در دنیا در حال تغییر است. فناوریهای جدید، روش ارائه خدمت به مشتری را در
بسیاری از سازمانهای خدماتی دگرگون کرده است. یکی از بزرگترین فرصتها و چالشهایی که
سازمانهای امروزی با آن مواجه هستند استفاده از فناوریهای مبتنی بر وب است، اینترنت به عنوان یک
کانال جدید برای مبادلات اقتصادی منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت در اختیار سازمانها قرار
داده است (قرهچه، ١٣٩٣). با توسعه سریع تجارت الکترونیک و اینترنت و بخشهای مالی و بانکداری،
مشتریان به استفاده از بانکداری آنلاین ترغیب میشوند. گسترش و تسهیل در امر دسترسی به خدمات پولی و بانکی با استفاده و بهره مندی افراد و جوامع، دستاوردهای بزرگ نظام بانکداری نوین در جهان محسوب میشود. تحولات چشمگیری در عرصه بانکداری در جهان به واسطه الکترونیک حاصل شده است و این امر ما را ترغیب مینماید که نگاهی دقیقتر به ویژگیهای مختلف این صنعت داشته باشیم. زیرا تحولات
مزبور میتواند موجب دگرگونی عظیمی در دنیای بانکداری گردد که از آن جمله میتوان به کاهش موانع
جغرافیایی، عرضه خدمات بانکی به صورت کالایی قابل انتخاب، ظهور رقبای جدید، ایجاد پایگاه
اطلاعاتی مشتریان و... اشاره نمود. هدف از این پژوهش افزایش رضایت مشتری و وفاداری و در نتیجه
افزایش گرایش مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیک در بانک کشاورزی خرمآباد میباشد.
Machine summary:
جدول (1): تست نرمالیته متغیرها متغیر نوع توزیع به کار گرفته شده سطح معناداری مقدار خطا تایید فرضیه نتیجه عدم گرایش مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک نرمال 047/0 05/0 H0 غیرنرمال رضایت نرمال 000/0 05/0 H0 غیرنرمال امنیت نرمال 000/0 05/0 H0 غیرنرمال حریم خصوصی نرمال 000/0 05/0 H0 غیرنرمال آموزش نرمال 000/0 05/0 H0 غیرنرمال با توجه به مقادیر حاصل از آماره اسمیرنوف – کلموگروف جدول(1)، میتوان استنباط نمود که توزیع مورد انتظار با توزیع مشاهده شده برای تمام متغیرها تفاوت معنیداری دارد و بنابراین توزیع این متغیرها غیرنرمال است.
به عبارتی دیگر میتوان گفت که با توجه به اینکه سطح معناداری کمتر از 05/0 میباشد، لذا این فرض که حریم خصوصی بر عدم گرایش مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک (مورد مطالعه مشتریان بانک کشاورزی) تاثیر معناداری ندارد، رد و فرض مخالف آن تایید میشود.
به عبارتی دیگر میتوان گفت که با توجه به اینکه سطح معناداری کمتر از 05/0 می باشد، لذا این فرض که امنیت بر عدم گرایش مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک (مورد مطالعه مشتریان بانک کشاورزی) تاثیر معناداری ندارد، رد و فرض مخالف آن تایید می شود.
به عبارتی دیگر میتوان گفت که با توجه به اینکه سطح معناداری کمتر از 05/0 می باشد، لذا این فرض که آموزش مناسب بر عدم گرایش مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک (مورد مطالعه مشتریان بانک کشاورزی) تاثیر معناداری ندارد، رد و فرض مخالف آن تایید میشود.