Abstract:
مقاله با هدف ارائه مدل ارتقای اخلاق کاری معلمان سامان یافته است که از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کمی و کیفی ) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل کارشناسان ریاضی و در بخش کمّی شامل تمام معلمان ریاضی مقطع متوسطه دوم شاغل در مدارس گرگان می باشد. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (20 نفر) و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران 160 نفر برآورد گردید. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینهای بود. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی از طریق چند نفر از خبرگان، روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVE به تایید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 968/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آلفای کرونباخ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروفاسمیرنف، تحلیل عاملی تاییدی و t تکنمونهای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 15 مولفه و 159 شاخص منجر شد که 7 مؤلفه اثرگذار شامل کیفیت زندگی کاری، انگیزش شغلی، سبک رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی، مهارت های ارتباطی، فرهنگ سازمانی و 4 مؤلفه اثرپذیر رضایت شغلی، تعهد سازمانی، عملکرد شغلی و سکوت سازمانی بر ارتقای اخلاق کاری معلمان تأثیر دارند.
This research was aimed at Providing a Model for Improving the Work Ethics of Mathematics Teachers . The statistical population in the qualitative section consisted of Academic and organizational experts including School principals. The sample size is estimated in the qualitative section with the saturated saturation (20 people) and in the quantitative section 160 All high school math teachers working in Gorgan schools according to the Morgan table. A sample of qualitative sample was used for purposeful sampling and in a small part of the compilation sampling (Cluster random sampling). The data collection tool was interviewed in the qualitative section and in the quantitative section the questionnaire was based on the 5-point scale. Validity of the questionnaire from a formal and content perspective through several experts, convergence validity was calculated by calculating the mean of variance extracted and cross-check validity was verified by calculating AVE optimization. Reliability questionnaire through Cronbach's alpha for the whole questionnaire was 0.86 Data were analyzed using Cronbach's, AVE, AVE, K-S, confirmatory statistical analysis, Pearson correlation, scorecard rating and used techniques. The results obtained to identify 15 components and 159 indicators led to 7 influential components including Quality of work life, job motivation, ethical leadership style, organizational justice, organizational citizenship behavior, communication skills, organizational culture and the 4 effective dimensions of Job satisfaction, organizational commitment, job performance, organizational silence affect on Improving the Work Ethics of Mathematics Teachers. Other results showed that the current status of identified components in Improving the Work Ethics of Mathematics Teachers.
Machine summary:
نتايج به دسـت آمده به شـناسـايي ١٥ مولفه و ١٥٩ شـاخص منجر شـد که ٧ مؤلفه اثرگذار شـامل کيفيت زندگي کاري، انگيزش شــغلي، ســبک رهبري اخلاقي، عدالت ســازماني، رفتار شــهروندي ســازماني، مهارت هاي ارتباطي، فرهنگ سـازماني و ٤ مؤلفه اثرپذير رضـايت شـغلي، تعهد سـازماني، عملکرد شـغلي و سـکوت سـازماني بر ارتقاي اخلاق کاري معلمان تأثير دارند.
اخلاق ، معلمان رياضي، اخلاق کاري دانشجوي دکتري،دانشگاه آزاد اسالمي،واحد تهران مرکزي،تهران ،ا يران عضو هيئت علمي،دانشگاه آزاد اسالمي،واحد تهران مرکزي،تهران ،ايران (نويسنده مسئول ) استاديار گروه آمار،دانشکده علوم رياضي،دانشگا ه صنعتي شاهرود عضو هيئت علمي،دانشگاه آزاد اسالمي،واحد تهران مرکزي،تهران ،ايران مقدمه يکي از بحث هاي پيوسـته و داراي ارتباط با اخلاق و مسـئوليت اجتماعي در مديريت ،محور اخلاق حرفه اي اسـت که در سـال هاي گذشـته اهميتي زياد يافته و مورد توجه سـازمان ها و مديران آن قرار گرفته اسـت (صـالحي دهگل کن و کرامتي، ١٣٩٦).
عدم تخصيص درست منايع در مدارس در مناطق مختلف عدم وجود جو سازماني فرهنگ محور در مدارس پرسـش هفتم : وضـعيت موجود مولفه ها و شـاخص هاي مدل ارتقاي اخلاق کاري معلمان رياضـي و عوامل اثرگذار و اثرپذير از آن چگونه است ؟ جدول ٣: آزمون تي تک نمونه اي به منظور بررسي وضعيت موجود (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) از طريق آزمون t تک نمونه اي نشـان داد که سـطح معناداري در همه ابعاد و مولفه ها کمتر از پنج صـدم ميباشـد و بنابراين فرض صـفر با ٩٥ درصـد اطمينان براي اين مولفه ها رد و فرض پژوهش تأييد ميشـود.