Abstract:
در ادیان الهی، پیرامون آثار و نتایج اعمال ، سخنان مبسوطی آورده شده در آموزه های اسلام نیز در این رابطه از واژگان گوناگونی استفاده شده یکی از آن واژگان «اجر» است ، در قرآن برخی آیاتی که این واژه در آنها به کار رفته اشاره به اجر دنیوی و برخی اشاره به اجر اخروی دارد، در این نوشته به تحلیل آیات پیرامون اجر دنیوی و اخروی پرداخته شد؛ اهمیت مطلب این است که با شناخت اجور دنیوی و اخروی و شرایط تحقق آنها، شخص اعمال خود را به نحوی انجام میدهد که هم در دنیا سزاوار اجرت گشته و هم در آخرت شایستگی اجر اخروی را داشته باشد؛ این پژوهش با بهره مندی از روش تحقیق عقلی و وحیانی به روش گردآوری کتابخانه ای و با پردازش توصیفی تحلیلی به تعریف و تبیین واژه «اجر» پرداخته و با عنایت به موارد استعمال آن در قرآن به دنبال رسیدن به عنصر کلیدی و عامل اساسی اجرهای قرآنی بود؛ دستآورد پژوهش این شد که برای دریافت اجر دنیوی نیت الهی داشتن ضرورت ندارد ولی برای آراستگی به اجر اخروی انگیزه الهی داشتن شرط اصلی است با توجه به این مطلب بر هر مسلمانی شایسته است که در انجام تمامی امور خود قصد و نیت خالصانه داشته باشد که علاوه بر اجر دنیوی از اجر اخروی نیز بهره مند گردد.
Machine summary:
اجر اخروي در برخي آيات مراد از «اجر» اجر اخروي است که به ازاي اعمال خاصي به انسان داده ميشود از جمله : الف ) اجر رسالت از آنجائي که عملي که در راستاي رسالت انبياء (س ) انجام گرفته ، مقرون به خلوص نيت و در نهايت آن بوده اجر آن دنيوي و از طرف مردم نخواهد بود بلکه اخروي و از جانب خداست ؛ همان طور که آمدن جار و مجرور «علي الله » در آيه «فإن توليتم فما سألتکم من أجر إن أجري إلا علي الله ...
» (يونس : ٧٢) و «علي رب العالمين » در آيه ١٠٩ شعرا «و ما أسئلکم عليه من أجر إن أجري إلا علي رب العالمين » (شعراء: ١٠٩) «براي پيغمبري خود از شما مزدي نميخواهم که مزد من جز به عهده پروردگار جهانيان نيست » و آيات ديگر که اين معنا را ميرسانند به از جانب خدا بودن اجر رسالت و التزام الهي در اين امر اشاره دارند (ابن عاشور، ١٤٢٠، ج ١١، ص ١٤٢).