Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش کیفیت زندگی فریش و آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر تاب آوری و رفتارهای جامعه پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا بود. مطالعۀ حاضر نیمه آزمایشی است ، که از جامعۀ مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری، ٤٦ مراقب اصلی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش ، شامل پرسشنامه های تاب آوری (کانر و دیویدسون ، ٢٠٠٣) و رفتارهای جامعه پسند (پنر، ٢٠٠٢) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم افزار ٢٢-SPSS
انجام شد. نتایج نشان داد اثربخشی آموزش گروهی کیفیت زندگی فریش و آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر افزایش تاب آوری (٠/٠٠١< P) معنادار و اندازه اثر به ترتیب ، ٠/٤١و ٠/٦٩ بوده و میزان اثربخشی آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی بیشتر از آموزش گروهی کیفیت زندگی فریش بود. همچنین ، اثربخشی آموزش گروهی کیفیت زندگی فریش و آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنیبر آموزه های اسلامی بر افزایش رفتارهای جامعه پسند (٠/٠٠١< P) معنادار و اندازه اثر به ترتیب ،٠/٢٤و ٠/٤٦ بوده و میزان اثربخشی آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه - های اسلامی بیشتر از آموزش گروهی کیفیت زندگی فریش بود. بنابراین ، میتوان گفت آموزش کیفیت زندگی فریش و آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی میتوانند میزان تاب آوری و رفتارهای جامعه پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا را بهبود بخشند.
Machine summary:
جهت بررسي اين فرضيه لازم است ابتدا اثربخشي متغير مستقل (آموزش کيفيت زندگي فريش و کيفيت زندگي مبتني بر آموزه هاي اسلامي) بر رفتارهاي جامعه پسند و تاب آوري مراقب اصلي بيماران اسکيزوفرنياي مورد آزمون قرار گرفته است .
از طرفي نتايج گروه بندي جدول فوق بيانگر آن است که متغير گروه بندي (آموزش کيفيت زندگي فريش و کيفيت زندگي مبتني بر آموزه هاي اسلامي) فارغ از مراحل (پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري) بر متغيرهاي رفتارهاي جامعه پسند و تاب آوري مراقب اصلي بيماران اسکيزوفرنيا تاثير معنادار داشته است .
در نهايت اما سطر مربوط به تعامل مراحل و گروه بندي به عنوان مهم ترين يافته جدول فوق حاکي از آن است که آموزش کيفيت زندگي فريش و کيفيت زندگي مبتني بر آموزه هاي اسلامي با تعامل مراحل نيز تاثير معناداري بر مراحل آزمون (پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري) متغير رفتارهاي جامعه پسند و تاب آوري مراقب اصلي بيماران اسکيزوفرني داشته است .
همچنين ، در تبيين يافتۀ اين پژوهش مبني بر ميزان اثربخشي آموزش گروهي کيفيت زندگي مبتني بر آموزه هاي اسلامي مؤثرتر از آموزش گروهي کيفيت زندگي فريش بر رفتارهاي جامعه پسند و خرده مقياس هاي آن (کمک رساني و هم حسي جهت گيري شده ) در مراقبان اصلي بيماران اسکيزوفرنياي بود ميتوان چنين گفت که فرهنگ يکي از تعيين کننده ترين عوامل مؤثر بر شخصيت افراد است .