Abstract:
یکی از مفاهیم مهم در حوزه تربیت، مفهوم «استعداد برتر» است. این مفهوم از دیرباز یکی از دغدغههای اندیشمندان تربیتی بوده و در قرن بیستم، جریانی قوی در روانشناسی را به خود اختصاص داده است. در این میان، برخی کشورهای درحالتوسعه مانند ایران به دلیل دغدغههای توسعهای، توجه ویژهای به آن داشته و سیاستهای مختلفی در راستای استعدادیابی و استعدادبانی، طراحی کرده و به اجرا گذاشتهاند. این پژوهش از منظری فلسفی-تربیتی و با رویکردی تحلیلی به ارزیابی این مفهوم میپردازد و در گام بعد، دشواریهای پیش روی اقدامهای عملی ناظر بر آن را مورد ارزیابی قرار میدهد و در گام نهایی نیز با رویکرد استنباطی و استنتاج ضمنی، چرخشهایی در سیاستهای استعدادیابی و استعدادبانی پیشنهاد کرده است. چالشهای چهارگانه نظری «ابهام در مفهوم برتری»، «چالش در مفهوم ارزشمندی و سودمندی»، «مفهوم استعداد برتر در مقام ایدئولوژی سلطه در آموزش» و «استعداد برتر، توهم ناشی از خودشیفتگی انسان مدرن»، این مفهوم را تهدید میکنند. از سوی دیگر در عرصه عمل، دوگانههایی چون ذاتی/اکتسابی، بالقوه/بالفعل، دفعی/تدریجی، قضاوتهای تربیتی در باب استعداد برتر را دچار ابهام میسازد. با نظر به این منظومه چالشهای نظری و عملی، مطلوبیت سیاستهای استعدادیابی و استعدادبانی با چالش جدی مواجه است. در پایان نیز چرخشهایی پنجگانه در این سیاستها پیشنهاد شده است.
One of the significant concepts in the educational area is the concept of the “gifted” or “talented”. This concept has been the concern of the educational intellectuals and in the 20th century has become a main stream in the psychology. Owing to developmental concerns, in some developing countries like Iran this concept has been noteworthy and many gifted policies have been planned and put into action. Using analytic approach, in this paper, we examine this concept from a philosophical-educational view and evaluate its practical challenges. Next we propose some turns in the gifted students policies (gifted casting and developing) by applying inferential approach and tacit deduction. There are four theoretical challenges like ambiguity of the concept of superiority, challenge in the concepts of value and usefulness, the concept of potentiality as an instrument of domination in the educational system and the potentiality as an stemming from the narcissism of the modern man. On the other hand, in the practical domain, some dichotomies like inherent/acquired, potential/actual, and instantaneous/gradual challenge educational judgments about students’ potentiality. Due to these theoretical and practical challenges, the utility and usefulness of the present policies have come under question. At the end we proposed five turns in potentiality policies.