Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، معرفی، بررسی و تحلیل اندیشههای فلسفی و تربیتی برنارد استیگلر، فیلسوف معاصر فناوری است. استیگلر با استناد به یافتههای لری گوران، انسانشناس فرانسوی، مدعی است که تکامل انسان از طریق ابزار و فناوری صورت گرفته است. او معتقد است مغز انسان به واسطه استفاده از ابزار تکاملیافته و به شکل امروزی درآمده است. ازنظر استیگلر، فناوریها به صورت یادسپاری «اپیفیلوژنتیک» به نسلهای بعدی منتقل شده و زمینه تکامل و پیشرفت انسان را فراهم میکنند. از نظر استیگلر، فناوریهای دیجیتال به خاطر تضعیف مهارتهای زندگی، نوعی «پرولتاریا» ایجاد میکنند. استیگلر معتقد است فناوریهای دیجیتال، «توجه» جوانان و نوجوانان را دچار تخریب میکنند و در مغز آنان و نوع تفکر آنها نیز تغییراتی ایجاد میکنند. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از این است که توجه به فناوری در مورد مبانی انسانشناختی تربیت میتواند حائز اهمیت باشد. بیش توجهی میتواند در آموزش مجازی که امروزه با آن سروکار داریم اتفاق بیفتد. با توجه به اندیشههای استیگلر میتوان پرولتاریاسازی در تعلیم و تربیت امروزی به ویژه درآموزش تجاری را مشاهده کرد. با نظر به تخریب توجه در دنیای امروز، لازم است مهارتهای لازم در مورد چگونگی مدیریت و کنترل «توجه» در تعلیم و تربیت مورد تأمل قرار گیرد.
The main purpose of this research is to introduce, study and analyze the philosophical and educational ideas of Bernard Stigler, the contemporary philosopher of technology. Drawing on the findings of French anthropologist Leroi Gourhan, Stiegler claims that human evolution took place through tools and technology. He believes that through the use of tools, the human brain evolved and the human being became what it is today. According to Stiegler, technologies are passed on to the next generations in the form of epiphylogenetic retention and provide the basis for human evolution and progress. Also, digital technologies today create a kind of proletariat through weakening life skills. Stiegler also believes that digital technologies are destroying the "attention" of young people and adolescents, and these technologies are even changing the brains of young people and their way of thinking. The results of this study show that, according to Stiegler's philosophy, attention to technology has significant implications for the anthropological foundations of education. Hyper attenton can occur in the virtual education we are dealing with today. According to Stiegler, the proletarianization can be seen in today's education, especially in the domain of commercial education. Given the deterioration of attention in today's world, it is necessary to consider the necessary skills on how to manage and control "attention" in education.