Abstract:
The aim of this study was to examine the structural model of self-satisfaction based on identity and social justice in Master and PhD students of Tehran universities. The method of the present study is correlational. The statistical population includes all master and PhD students of Tehran universities in 2020. The sample size was estimated based on Morgan's table formula 382 people who were selected by stratified random sampling. To collect data, the questionnaire of self-satisfaction (Diener et al., 1985), objective measure of ego identity status questionnaire (Bennion & Adams, 1986) and social justice scale (Hezar Jeribi, 2011) were used. The face and content validity, the convergent validity and the discriminant validity were confirmed. The reliability of the questionnaire was obtained through Cronbach's alpha for the questionnaire of.898. LISREL and SMARTPLS-3 software were used for data analysis. The results indicated that identity with beta -0.27 has a negative and significant relationship with self-satisfaction and social justice with beta 0.18 has a positive and significant relationship with self-satisfaction. In general, the research findings emphasize the need to pay attention to the capacities of family, university and peers in the development of individuals 'personality and students' sense of social justice.
این پژوهش با هدف مدل ساختاری رضایت از خود بر اساس هویت یابی و عدالت اجتماعی در دانش اموختگان تحصیلات تکمیلی (مورد مطالعه: دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گرداوری اطلاعات جزء پژوهش های کمی است. جامعه اماری شامل تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های شهر تهران در سال 99-1398 به تعداد 8197 دانشجو می باشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران و جدول مورگان 382 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای براورد گردید. ابزار گرداوری داده ها، پرسشنامه رضایت از خود (داینر و همکاران، 1985)، هویت یابی (بینون و ادامز، 1986) و عدالت اجتماعی (هزار جریبی و صفری شالی، 1390) بود. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی از طریق چند نفر از خبرگان، روایی همگرا از طریق محاسبه میانگین واریانس استخراج شده و روایی واگرا از طریق محاسبه جذر AVE به تایید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق الفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 898/0 به دست امد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار lisrel و smartpls3 استفاده شد. نتایج به دست امده نشان داد که هویت یابی و عدالت اجتماعی به ترتیب به میزان 276/0، 183/0، بر رضایت از خود در دانشجویان تحصیلات تکمیلی تاثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این، عدالت اجتماعی نقش میانجی را داشت به طوری که تاثیر هویت یابی بر رضایت از خود با نقش میانجی عدالت اجتماعی به میزان 0.46 است.