Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش ارائه الگوی نقش اعتبارسنجی آموزش عالی در جهت بینالمللی شدن بوده است.
روش پژوهش: روش پژوهش کیفی بوده و 20 خبره دانشگاهی به صورت هدفمند و زنجیرهای انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، کدها، مفاهیم و مقولههای الگوی اعتبارسنجی آموزش عالی با روش نظریه برخاسته از دادهها (گراندد تئوری) شناسایی شدند.
یافتهها: یافتهها نشان دهنده آن بود که بر اساس میزان تشابه مفهومی کدها، 101 کد استخراج و با توجه به وجه اشتراک آنها در قالب 62 خوشه مفهومی و 28 کد محوری دستهبندی شدند و در نهایت الگوی اعتبارسنجی آموزش عالی در جهت بینالمللی شدن طراحی شد.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 20 صاحبنظر به ارائه الگویی انجامید که مشتمل بر 3 شرط علی و 9 عامل مداخله گر بود. پدیده اصلی آن نیز، تضمین کیفیت، هم هدف و هم وسیله کشف شد که تحت تأثیر 5 شرایط محیطی ناپایداری سیاسی، اقتصاد دولتی، سرمایه اجتماعی، اجتناب از عدم قطعیت و زمینههای فرهنگی فردگرا قرار داشت. به منظور نیل به پیامدهای حاصله که در دو گروه ملی و فرا ملی حاصل میشدند اتخاذ راهبردهایی در سطح دانشگاه و همچنین دولت و سیاستگذاران ضروری به نظر رسید.
Objective: The purpose of this study was to Developing model for Role of Higher Education Accreditation with an Emphasis on its Internationalization Methods: In this qualitative study, 20 academic experts were selected as the sample through purposive snowball sampling. The data were collected through semi-structured interviews with the participants, and then the codes, concepts, and categories related to the higher education accreditation model were extracted based on grounded theory (GT). Results: In this study, 101 codes were extracted and then they were classified into 62 clusters of concepts and 28 axial codes based on their similarities. Finally, an accreditation model was designed for the higher education internationalization. Conclusion: The results of in-depth semi-structured interviews were employed to develop a model consisting of 3 causal conditions and 9 confounding factors. The pivotal concept of this model was “quality assurance”, both as a goal and as a means of achieving this goal, which was influenced by environmental conditions: political instability, state economy, social capital, and avoidance of uncertainty and individualistic cultural contexts. Based on the study findings, it can be concluded that the government, policymakers, and academic centers need to adopt strategies in order to achieve national and transnational objectives in this regard.
Machine summary:
اين نظــام يکپارچه ضمن فراهم آوردن زمينــه پاســخگويي ملــي علم و فناوري بــه ذينفعان دروني و بيرونــي ، امکان لازم را بــراي تضمين کيفيت نظام مند آموزش عالي و مقايســه بررســي وضعيت موجود با اســتانداردهاي بين المللــي ، منطقه اي و ملي فراهم مي آورد بررســي پيشــينه ها نشــان مي دهد پژوهش هاي متعددي رابطه بين المللي شــدن آمــوزش عالي و کيفيت آمــوزش عالي را تأييــد کرده اند (جانگ ۱، ۲۰۰۹؛ لاپينا و همــکاران ۲، ۲۰۱۶؛ لوزنکمپ ۳، ۲۰۱۷).
در پژوهش به اين ســؤال پاســخ داده مي شــود که نقش تضمين کيفيت در بين المللي شــدن آموزش عالي چيســت ؟ لازم به ذکر اســت که مرور ادبيات ، بيانگر اهميت و ضرورت اعتبارسنجي به دليل رقابت پذيري ميان دانشــگاه ها و وجود تنوع در مؤسســات آموزش عالي و تأکيد بر رشد کيفي آموزش عالي در اسناد بالادستي نظير سند ۱۴۰۴ و نقشه جامع علمي کشور است .
در پايان ، محقق نتيجه گيري کرده اســت مؤلفه هاي شش گانه فرايند بين المللي شدن بايد مورد بازبيني قرار گيرند و نوع همکاري بين الملل به گونه اي انتخاب شود که به جاي شيوه عمودي و از بالا به پايين و يک ســويه به صورت افقي و تعامل دوطرفه برنامه ريزي و اجرايي شــود و به گونه اي طرح ريزي شود که در حقيقت باعث ارتقاي کيفيت مؤسسات همکار شود صادقي منــدي و همــکاران (۱۳۹۷)، پژوهشــي را بــا عنوان «نقش نهادهــاي ارزشــيابي و تضمين کيفيت منطقــه اي و بين المللي در توســعه کيفيت نظام هــاي آموزش عالي » اجرا کردند.