Abstract:
هدف این تحقیق بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر به اشتراکگذاری دانش کارکنان (مورد مطالعه: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) است. به این منظور پرسشنامهای در دو بخش متشکل از دو پرسشنامه استاندارد، در میان نمونهای 196 نفری از کارکنان بخشهای تخصصی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توزیع شد. روش تحقیق به صورت پیمایشی همبستگی و تحلیل آماری دادهها به وسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون میباشد. بررسی نتایج تحقیق نشان داد ابعاد شخصیتی برونگرایی، وظیفهشناسی، سازگاری، استقبال از تجربه بر اشتراکگذاری دانش اثر مثبت و معنادار و بعد شخصیتی روانرنجوری بر اشتراکگذاری دانش اثر منفی و معنادار دارد.
Machine summary:
با عنايت به موارد فوق ، در اين پژوهش مجموعه بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک سازمان با رويکردهاي مطالعاتي، نظارتي، سياست گذاري و حتي توليدي (در بخش اسکناس و مسکوکات ) که با حوزه هاي مختلف اقتصاد و بانکداري چه در عرصه داخلي و چه در عرصه خارجي در ارتباط است ، به عنوان نمونه جهت بررسي عوامل تأثيرگذار شخصيتي و رضايت شغلي کارکنان در ارتباط با به اشتراکگذاري دانش انتخاب شده است .
2 Lee 3 van den Hooff and de Ridder 4 Gibbert and Krause 5 Avital and Hansen 6 Sarkiunaite and Kriksciuniene با بررسي پژوهش هاي پيشين دريافتيم که عمده پژوهش هاي مرتبط با به اشتراکگذاري دانش در مراکز دانشگاهي و يا کتابخانه ها صورت گرفته است ، اما در اين پژوهش بانک مرکزي به عنوان يکي از مهمترين نهادهاي سياست گذاري، تصميم گيري و نظارت در عرصه بانکداري و اقتصاد به عنوان مورد مطالعه انتخاب شد.
- يوسفي اميري و همکاران (١٣٩٤) در مقاله خود به بررسي نقش ويژگي هاي شخصيتي در تسهيم دانش با مطالعه بر روي دانشجويان شاغل دانشکدة مديريت دانشگاه تهران پرداخته اند و با نمونه گيري از جامعه آماري ٣٣٢ نفري از اين افراد و به روش پيمايشي- همبستگي به اين نتيجه رسيده اند کهُ بعد سازگاري بر تسهيم دانش اثر مثبت و معنادار، اما بعد روان رنجوري بر تسهيم دانش اثر منفي و معنادار دارد و در رابطه با ساير ابعاد شخصيتي فرضيه آنها درخصوص وجود رابطه معنادار با به اشتراکگذاري دانش رد شده است .