Abstract:
نشاط و شادابی یکی از موثرترین راه ها برای افزایش بهداشت روانی در جامعه است. مدرسه به عنوان یک نهاد بنیادی می تواند با بوجود آوردن زمینه ها و برنامه هایی باعث هر چه شاداب کردن جامعه شود. واضح است اگر در مدرسه شوق زندگی کردن بوجود آید، در نهایت جامعه ای سالم و شاد خواهیم داشت که انسان ها در آن زندگی خود را تحت کنترل دارند، مسئولیت پذیرند، هدفمند هستند و دید مثبت به زندگی دارند. آینده نگر و امیدوارند و در مقابل مشکلات و سختی ها از پای نمی نشینند. از آنجا که میزان شیوع خنده و توسعه فضای فرح بخش اغلب در آموزشگاهها مورد بیتوجهی قرار گرفته، این امر سبب پایین آمدن نرخ شادی و خنده در مدارس شده است. از سوی دیگر، در جامعه و مدرسه فاقد شادی، سخنگفتن از شادی قدری مشکل خواهد بود و به همین دلیل یکی از مشکلات هر جامعه، غفلت از شادی و نشاط و در نتیجه افزایش بیماریهای مختلف روانی از قبیل اضطراب و افسردگی است. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی و با توجه به حضور در فضای میدانی تدوین شده، سعی گردیده عوامل موثر بر ایجاد و تداوم فضای شاد در محیط دبیرستان نشاط (مورد مطالعاتی) از توابع لاشار بررسی شود و در نتیجه امور مختلفی از جمله: دیوارنگاری و نقاشی بر سر در مدرسه، چگونگی ایجاد جو صمیمی بین دانش آموزان و کارکنان و در نهایت برگزاری جشن ها و سخنرانی های روانشناسی و انگیزشی به مناسبت های مختلف در تقویم یا حتی در زمینه اجرای برنامه بوم در مدارس که خود یک روش بسیار عالی در زمینه شاداب سازی مدارس است، مورد توجه قرار گیرد و به عنوان راهکارهایی در جهت تقویت فضای شاداب سازی مدارس پیشنهاد گردد.
Machine summary:
در اين مقاله که به روش توصيفي- تحليلي و با توجه به حضور در فضاي ميداني تدوين شده ، سعي گرديده عوامل مؤثر بر ايجاد و تداوم فضاي شاد در محيط دبيرستان نشاط (مورد مطالعاتي) از توابع لاشار بررسي شود و در نتيجه امور مختلفي از جمله : ديوارنگاري و نقاشي بر سر در مدرسه ، چگونگي ايجاد جو صميمي بين دانش آموزان و کارکنان و در نهايت برگزاري جشن ها و سخنرانيهاي روانشناسي و انگيزشي به مناسبت هاي مختلف در تقويم يا حتي در زمينه اجراي برنامه بوم در مدارس که خود يک روش بسيار عالي در زمينه شاداب - سازي مدارس است ، مورد توجه قرار گيرد و به عنوان راهکارهايي در جهت تقويت فضاي شاداب سازي مدارس پيشنهاد - گردد.
در زمينه تحقيقات داخلي به عنوان مثال بررسي عوامل مؤثر در شاداب سازي مدارس از ديدگاه دانش آموزان و اولياي مدرسه با تأکيد بر توسعه فرهنگي به کوشش صمد ايزدي و همکاران (١٣٩١)، بررسي تأثير شادابي و نشاط در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ساري توسط کيومرث نيازآذري (١٣٩٣)، مطالعات شفيع زاده و اکبري با استفاده از آزمون هاي t و تحليل واريانس (ANOVA) که به بررسي وضعيت موجود شادابي و نشاط مدارس شهرستان گرمسار در سال (١٣٩٤) پرداخته اند، پژوهش شاداب سازي و نشاط بخشي محيط هاي آموزشي و تربيتي که توسط طيبه ستايش فردر سال (١٣٩٥) صورت گرفته و روش هاي افزايش شادکامي و نشاط در دانش آموزان جسمي- حرکتي نوشته ثمري و همکاران (١٣٩٥) را ميتوان نام بردکه البته بايد گفت : در همه اين پژوهش هاي انجام شده شادي اصلي مهم در زمينه سلامت بهداشت روان و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است .