Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطهی استرس و نگرشهای ارتباطی ناکارآمد والدین با رویکردهای مطالعهی دانشآموزان دختر پایهی ششم ابتدایی شهر سبزوار است. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیهی دانشآموزان در پایهی ششم مقطع ابتدایی شهر سبزوار و والدین آنها در سال تحصیلی 99-1398 بود. بنا بر اعلام ادارهی آموزش و پرورش تعداد این افراد 4826 نفر بود که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 357 نفر بر اساس جدول گرجسی مورگان به عنوان نمونهی تحقیق انتخاب شدند. لازم به ذکر است که والدین این افراد هم جز نمونهی تحقیق مد نظر قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر عبارت بودند از پرسشنامهی رویکرد مطالعهی مارتون و سلجو (1976)، نگرشهای ناکارآمد زناشویی رومانس و دی بورد (1996) و استرس والدینی آبیدین (1983). دادهها با استفاده از روش آماری توصیفی، توصیف و با استفاده از آزمون رگرسیون چندمتغیره آزمون فرض شدند. نتایج نشان داد که نگرش ناکارآمد ارتباطی و استرس والدینی میتواند راهبردهای یادگیری دانشآموزان را دختر را پیشبینی کند.
Machine summary:
به اعتقاد بسياري از نظريه پردازان (اليس ٢٠٠١،٢٠٠٠،١٩٩٩،١٨، درابيز و بک ، 19 ١٩٩٨، داتيليو٢٠١٠،٢٠) شمار زيادي از واکنش هاي نامطلوب و مختل ناشي از باورها و تفکرات غير منطقي و غير عقلاني 5 Deater-Deckard & Scarr 6 Webster-Stratton 7 Kazdin 8 Barkley,Fitcher, Newby & Breen 9 Chan 10 Rodrigurs & Green 11 Bolger 12 Spielman & Benari 13 Baker, Blacher,Crinc & Edelbrock 14 Dysfunctional attitude 15 Beck 16 Moore, Fresco, Segal, & Brown 17 Koree 18 Ellis 19 Derubeis & Beck 20 Dattilio 208 است و تا زماني که اين گونه افکار تداوم يابند، مشکلات مربوط به ارتباط پذيرش و همراهي با ديگران نيز ادامه خواهند يافت .
جدول (١-٦) خلاصه مدل (به تصویر صفحه مراجعه شود) متغير وابسته : راهبرد يادگيري عمقي برونداد جدول فوق (خلاصه مدل ) شامل اطلاعات زير است : ضريب همبستگي: اندازه همبستگي بين مقدار گزارش شده توسط آزمودني ها و مقدار پيش بيني شده متغير ملاک توسط متغيرهاي پيش بين را نشان مي دهد.
در تحقيق حاضر اين نشان دهنده سطوح راهبرد يادگيري عمقي گزارش شده توسط آزمودني ها و مقدار پيش بيني شده براي آن توسط متغيرهاي پيش بين نگرش هاي ناکارآمد و استرس والديني است .
در تحقيق حاضر اين نشان دهنده سطوح راهبرد يادگيري راهبردي گزارش شده توسط آزمودني ها و مقدار پيش بيني شده براي آن توسط متغيرهاي پيش بين نگرش هاي ناکارآمد و استرس والديني است .
در تحقيق حاضر اين نشان دهنده سطوح راهبرد يادگيري سطحي گزارش شده توسط آزمودني ها و مقدار پيش بيني شده براي آن توسط متغيرهاي پيش بين نگرش هاي ناکارآمد و استرس والديني است .