Abstract:
نوآوری در روشها و ابزارهای تبلیغاتی مناسب با شرایط عصر دیجیتال و هوش مصنوعی از مولفههای مهم اثرگذار در شناخت ماهیت مفهوم تبلیغات در جنگهای آینده خواهد بود. شناخت سیاستگذاران تبلیغات جنگ از ظرائف و پیچیدگیهای امر تبلیغات به ویژه در زمانهای بحران مانند جنگ نقش بسیار بالائی در تدوین و انتخاب سیاستها خواهد داشت. پرسش محوری ما از نحوه و چگونگی تبیین مدل فرایندی سیاستگذاری تبلیغی در دوران جنگ در راستای بسترسازی، کارآمدی و اثربخشی فعالیتهای تبلیغاتی و جلوگیری از پراکندهکاریها و تشتت در اجراء و تحمیل هزینههای غیر ضرور بر کشور با تأکید و نگاه به آینده است. هدف اصلی تحقیق دستیابی به مدل فرایندی سیاستگذاری تبلیغاتی در جمهوری اسلامی ایران در صورت بروز شرایط جنگی است و میکوشد کارآمدی و اثربخشی فعالیتهای تبلیغی دستگاهها و نهادهای متولی تبلیغات در کشور را ترسیم سازد و به شناسایی و معرفی عوامل پیشبرنده و بازدارنده تأثیرگذار در شرایط جنگهای احتمالی آینده اقدام ورزد. فرضیه تحقیق با پیشنهاد مدل سیاستگذاری «چند جریان»، بر ضرورت تاسیس یک سازمان تخصصی جهت برنامه ریزی تبلیغات جنگی در جنگهای مدرن آینده تاکید دارد. روش تحقیق متکی بر مدل تحلیل محتوا و بر پایه آن، ارزیابی متون و اسناد مرتبط و تحلیل محتوایی آنهاست. نتیجه نهایی تحقیق، اعلام ضرورت تاسیس یک سازمان تخصصی برای برنامه ریزی تبلیغات جنگی در جنگهای مدرن آینده است.
Innovation in advertising methods and tools proportionate to the artificial intelligence and digital age is among the most effective components in understanding the nature of advertising in the wars to come. The knowledge of war advertisement policymakers regarding delicacies and complexities of advertisement, especially in times of crisis such as war, is crucially important in developing and choosing policies. Our main question is how to develop a process model (multiple movements) of advertisement policy during the war such that the advertisement activities could lay the foundation, be efficient and effective, plus prevent scattered work and dispersion in execution, as well as imposing unnecessary expenses upon the country with emphasis and view of the future. This research seeks to obtain a process model (multi-flow) of advertisement policy in the Islamic Republic of Iran in case of war. It aims at illustrating the efficiency and effectiveness of the advertisement activities of the organizations and institutions in charge of advertising in the county and identifying and introducing the influential promoting and hampering factors in case of future probable wars. Research assumption proposes the policy model of multiple movements and points out the necessity of establishing a specialized organization to plan war advertisements in the future modern wars. This study is carried out based on a content analysis study model that assesses the related contexts and documents and analyzes their content. This study concluded that it is necessary to establish a specialized organization to plan war advertisements for future modern wars.
Machine summary:
org/licenses/by//http:)This is an open access article under the CC BY license نوآوري در روش ها و ابزارهاي تبليغاتي مناسب با شرايط عصر ديجيتال و هوش مصنوعي از مؤلفه هاي مهم اثرگذار در شناخت ماهيت مفهوم تبليغات در جنگ هاي آينده خواهد بود.
هدف اصلي تحقيق دستيابي به مدل فرايندي سياست گذاري تبليغاتي در جمهوري اسلامي ايران در صورت بروز شرايط جنگي است و ميکوشد کارآمدي و اثربخشي فعاليت هاي تبليغي دستگاه ها و نهادهاي متولي تبليغات در کشور را ترسيم سازد و به شناسايي و معرفي عوامل پيش برنده و بازدارنده تأثيرگذار در شرايط جنگ هاي احتمالي آينده اقدام ورزد.
هدف اصلي تحقيق حاضر دستيابي به مدل فرايندي (چند جريان ) سياست گذاري تبليغاتي در جمهوري اسلامي ايران در صورت شرايط جنگي است و ميکوشد کارآمدي و اثربخشي فعاليت هاي تبليغي دستگاه ها و نهادهاي متولي تبليغات در کشور را ترسيم سازد و به شناسايي و معرفي عوامل پيش برنده و بازدارنده تأثيرگذار در شرايط جنگ هاي احتمالي آينده اقدام ورزد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره ١- مراجع سياست گذاري در قانون اساسي ايران (مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ايران «گزارش متوليان عرصه فرهنگ » دفتر مطالعات فرهنگي، ١٣٨٥: ١١) Diagram 1- Policy-making authorities in the Constitution of Iran (Center of Researches, Iranian Islamic Parliament, 2006: 11) همان طور که در بحث نظري بيان شد از جمله مدل هاي که در تعيين و عملي سازي سياست گذاريها کارايي زياد داشته است ، الگوي چند جريان از سوي «جان دبليو کينگدان » است که مشابهت قابل توجهي با الگويي فرايندي دارد.