Abstract:
با توجه به اهمیت ارتقاء کسبوکارهای گردشگری به عنوان یکی از آسیب دیدهترین بخشهای اقتصادی در اثر بحران پاندمی کرونا در سطح جهان، مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی راهکارهای ارتقاء کسبوکارهای گردشگری و مهماننوازی در پساکرونا طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهشی کاربردی است که در دسته پژوهشهای آمیخته قرار میگیرد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با استفاده از روش بررسی نظاممند ادبیات در بخش کیفی نشان میدهد که راهکارهای ارتقاء کسبوکارهای گردشگری و مهماننوازی در پساکرونا میتوانند در 4 راهکار اصلی و 17 راهکار اصلی مورد توجه قرار گیرند. همچنین مراجعه به تحلیلها در بخش کمی با استفاده از تحلیل آر- سوارا نشان میدهد مهمترین راهکارهای ارتقاء کسبوکارهای گردشگری از دیدگاه خبرگان و فعالین این صنعت عبارتاند از راهکارهای اجرایی، راهکارهای بازاریابی، راهکارهای حمایتی و راهکارهای منابع انسانی.
Given the importance of promoting tourism businesses as one of the most affected economic sectors due to the Coronavirus pandemic crisis worldwide, The present study was designed and conducted to identify and prioritize strategies to promote tourism and hospitality businesses in Post- COVID-19. The results of data analysis in this mixed study show that the strategies for promoting tourism and hospitality businesses in Post- COVID-19can be considered in 4 main strategies and 17 sub- strategies. The results also show that these strategies are important in terms of executive strategies, marketing strategies, support strategies and human resources strategies, respectively.The results can provide practical guidance for managers, activists and planners of the tourism industry in the public and private sectors. In this regard, managers and policy makers of the tourism industry in the public and private sectors are recommended to Considering strategies priorities provided in this research when planning to upgrade and rehabilitate activities and processes in the tourism and hospitality industry.