Abstract:
براساس رویکرد فراتشخیصی متغیرهای گوناگونی معرفی و یافتهشدهاند که ارتباط و اثر آنها بریکدیگر هنوز مورد سئوال است. چهار متغیر مهم و موثر فراتشخیصی معرفی شده در پژوهشها عبارتند از تنظیمهیجان، اجتناب از تجربه، عدم-تحملبلاتکلیفی و شفقتخود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای اجتناب از تجربه و عدمتحملبلاتکلیفی در ارتباط بین شفقتخود و مشکلات تنظیمهیجان در دانشجویان بود. این پژوهش در قالب مدلیابی از انواع روشهای همبستگی بود. به این منظور 405 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز در نیمسال دوم 98-97 به روش نمونهگیری تصادفی از نوع خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپس شرکت کنندگان مقیاس شفقتخود (فرمکوتاه)، پرسشنامه پذیرش و عمل (II)، مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی و دشواری در تنظیمهیجان را تکمیل کردند. تحلیل داهها بهوسیلۀ مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS انجام گرفت. مدل تحلیل مسیر نشان داد که شفقتخود هم بهصورت مستقیم و هم با واسطۀ عدم تحمل بلاتکلیفی و اجتناب از تجربه قادر به پیشبینی تنظیمهیجان بود. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت شفقتخود، این توانمندی را در افراد ایجاد میکند که با توسل به متغیرهای رویارویی با تجربه و افزایش تحمل بلاتکلیفی به مدیریت هیجانهای خود بپردازند. براین اساس توجه به تغییرات این دو متغیر در مداخلات مبتنی بر شفقتخود برای تنظیم ومدیریت هیجانات حائز اهمیت است.
Based on the transdiagnostic approach, various variables have been introduced and found. However, their relationships and interactions are still questionable. The four important and effective transdiagnostic factors introduced in researches are emotion regulation, experiential avoidance, intolerance of uncertainty, and self-compassion. The aim of the present study was to investigate the mediating role of experiential avoidance and intolerance of uncertainty in the relationship between self-compassion, and emotion regulation difficulties in students. This research was in the form of structural equation modeling, a variant of correlation method. For this purpose, 405 students of Shiraz University present in the second semester of 2018-2019 year were selected using multistage cluster random sampling. Participants, then, completed the Short Form of Self-Compassion Scale (SCS-SF), the Acceptance and Action Questionnaire–II (AAQ-II), the Intolerance of Uncertainty Scale (IUS), and the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Data analysis was performed by structural equation modeling, using AMOS software. The path analysis method showed that self-compassion predicted emotion regulation both directly and indirectly through intolerance of uncertainty and experiential avoidance. Therefore, it can be concluded that self-compassion creates the ability in individual to manage their emotions by resorting to experiential confrontation and increasing the tolerance of uncertainty. Accordingly it is important to pay attention to the changes of these two variables in self-compassion-based interventions to regulate and manage emotions.
Machine summary:
رابطه شفقت خود با تنظيم هيجان به واسطۀ اجتناب از تجربه و عدم تحمل بلاتکليفي o The Relationship between Self-Compassion and Emotion Regulation through the Role of Experiential Avoidance and Intolerance of Uncertainty o نجمه سالارحاجي ١ محمدعلي گودرزي ١ محمدرضا تقوي ١ چکيده براساس رويکرد فراتشخيصي متغيرهاي گوناگوني معرفي و يافته شده اند که ارتباط و اثر آنها بريکديگر هنوز مورد سؤال است .
هدف پژوهش حاضر بررسي نقش واسطه اي اجتناب از تجربه و عدم تحمل بلاتکليفي در ارتباط بين شفقت خود و مشکلات تنظيم هيجان در دانشجويان بود.
مدل تحليل مسير نشان داد که شفقت خود هم به صورت مستقيم و هم با واسطۀ عدم تحمل بلاتکليفي و اجتناب از تجربه قادر به پيش بيني تنظيم هيجان بود.
براي يافتن نحوة اثر شفقت خود بر تنظيم هيجان ، با توجه به تعريف نظري آن ، به نظر مي رسد پذيرش تجربيات دروني يکي از سازوکارهاي زيربنايي اين متغير است (نف ، ٢٠٠٣ ب و الف ).
هدف اصلي اين پژوهش تبيين مدل ارتباطي شفقت خود بر تنظيم هيجان با واسطۀ دو متغير اجتناب از تجربه و عدم تحمل بلاتکليفي در جامعه افراد غيرباليني بود.
براساس نتايج به دست آمده از مدل تحليل مسير با استفاده از نرم افزار AMOS نسخۀ ٢٢، شفقت خود اثر مستقيم منفي و معني داري بر عدم تحمل بلاتکليفي (٠٠٠١>p، ٠٥١-=β)، ِ اجتناب از تجربه (٠٠٠١>p، ٠٦٥-=β) و مشکلات تنظيم هيجان (٠٠٠١>p، ٠٣١-=β) داشت .
همان طور که جدول ٣ نشان مي دهد، شفقت خود با اثر منفي معني دار بر ِ اجتناب از تجربه و عدم تحمل بلاتکليفي به صورت غيرمستقيم بر تنظيم هيجان (٠٠٠١>p، ٠٣٨-=β) اثرداشته است .