Abstract:
در این پژوهش، اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت
تنیدگی بر خودکارآمدی، نظم جو ی شناختی هیجانی و
بهز ستی روانشناختی در دانشجو ان مورد بررسی قرار گرفته
است. 50 نفر) 25 نفر گروه آزماش و 25 نفر گروه کنترل( از
دانشجو ان دانشگاه پیام نور استان گ لان که در سال تحصیلی
94 - 1393 مشغول به تحصیل بودند، به روش داوطلبانه انتخاب
شدند و مقیاس خودکارآمدی، پرسشنامه های نظم جو ی شناختی
هیجانی و بهزیستی روانشناختی را )در دو مرحله پیش آزمون و
پس آزمون( تکمیل نمودند. گروه آزماش به مدت 10 جلسه
90 دقیقه ای در دورۀ آموزش تنیدگی شرکت نمود اما گروه
کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش تحلیل
کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتا یج به دست آمده
از تحلیل دادهها نشان میدهد که آموزش مد یریت تنیدگی
باعث افزاش خودکارآمدی، ارتقاء نظم جو ی شناختی
هیجانی(مولفه های تمرکز مجدد مثبت،تمرکز مجدد برنامه ریزی
و ارزیابی مجدد)و بهزیستی روانشناختی گروه آزمایشی در
مقایسه با گروه کنترل گردید.همچنین،مولفه های ملامت خویش
و فاجعه سازی به طور معناداری در گروه آزمایش کاهش یافت.
This research has been conducted to assess the effectiveness of the stress management training on the scholars' self-efficacy, cognitive emotion regulation and psychological well-being. 50 individuals (25 experimental and 25 control) were selected based on voluntary sampling method from guilan payame noor university during the 2014-2015 academic year and completed (before and after intervention) Self-Efficacy Scale, Cognitive Emotion Regulation Questionnaires and Psychological Well-being Scale. The experimental group participated in 90 minutes of stress management training in 10 weeks and the control group received no intervention. This study analyzed data from a analysis of covariance was used. The results showed instruction of stress management causes an improvement in self-efficacy, cognitive emotion regulation (subscales of Positive reappraisal, Refocus on planning and Positive Refocusing) and psychological well-being in experimental group compared to control group. Also, subscales of self blame and catastrophizing of the experimental group was significantly decreased. In total, Whatever that the more the college students control their stress, the more they have mental health.
Machine summary:
اثربخشي آموزش مديريت تنيدگي بر خودکارآمدي ، نظم جويي شناختي هيجاني و بهزيستي روانشناختي o The Effectiveness of Stress Management Training on Self-Effcacy, Cognitive Emotion Regulation and Psychological Well-Being o فرزانه رنجبر نوشري * دکتر حسين زارع * مجيد برادران * ندا معما * چکيده در اين پژوهش ، اثربخشي آموزش مهارت هاي مديريت تنيدگي بر خودکارآمدي ، نظم جويي شناختي هيجاني و بهزيستي روانشناختي در دانشجويان مورد بررسي قرار گرفته است .
٥٠ نفر(٢٥ نفر گروه آزمايش و ٢٥ نفر گروه کنترل ) از دانشجويان دانشگاه پيام نور استان گيلان که در سال تحصيلي ٩٤-١٣٩٣ مشغول به تحصيل بودند، به روش داوطلبانه انتخاب شدند و مقياس خودکارآمدي ، پرسشنامه هاي نظم جويي شناختي هيجاني و بهزيستي روانشناختي را (در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون ) تکميل نمودند.
نتايج به دست آمده از تحليل داده ها نشان مي دهد که آموزش مديريت تنيدگي باعث افزايش خودکارآمدي ، ارتقاء نظم جويي شناختي هيجاني (مؤلفه هاي تمرکز مجدد مثبت ، تمرکز مجدد برنامه ريزي و ارزيابي مجدد) و بهزيستي روانشناختي گروه آزمايشي در مقايسه با گروه کنترل گرديد.
بر اين اساس ، موضوع مطالعۀ حاضر «اثربخشي آموزش مديريت تنيدگي بر خودکارآمدي، نظم جويي شناختي هيجاني و بهزيستي روانشناختي در دانشجويان » مي باشد.
l بحث و نتيجه گيري o نتايج مطالعه حاضر نشانگر اثربخشي آموزش مديريت تنيدگي بر خودکارآمدي ، نظم جويي شناختي هيجاني و بهزيستي روانشناختي در دانشجويان مي باشد.