Abstract:
هدف این پژوهش تعیین روابط بین تعالی شخصیت
و ارزشهای فردی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش،
شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر است
که در سال 93-94 تحصیل میکنند. اعضای نمونه
شامل 590 دانشجو (3 دختر و 237 پسر) می باشد.
مقیاس های به کار برده شده در این مطالعه پرسشنامۀ
تعالی شخصیت و زمینهیابی ارزشهای شوارتز میباشند
که در اختیار دانشجویان قرار داده شد. برای بررسی
فرضیه، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها
نشان میدهد ارزشهای سنت، همنوایی، و خیر خواهی
و جهانگرایی بیشتر از سایر ارزشها با تعالی شخصیت
رابطه دارد. و کمترین رابطه مربوط به ارزشهای موفقیت،
لذت، و برانگیختگی میباشد.
The aim of this study was investigating the relationship between self transcendence and personal values. Using multi-stage cluster sampling, 590 (353 female and 237 male) undergraduate students at Persian Gulf University were selected and were asked to complete the personality Self-Transcendence Questionnaire, Schwartz Value Survey (SVS). To investigate the hypothesis, Pearson's correlation coefficient was used. The results showed that values of tradition, conformity, benevolence and universalism were associated with personality transcendence more than other values, and values of achievement, hedonism, and stimulation has the least association with personality transcendence.
Machine summary:
بررسي رابطۀ بين تعالي شخصيت و ارزش هاي فردي در دانشجويان o Investigating the Relationship between Personality Transcendence and Personal Values o دکتر علي پاکيزه * دکتر يوسف دهقاني * مريم بهزادفر* چکيده هدف اين پژوهش تعيين روابط بين تعالي شخصيت و ارزش هاي فردي مي باشد.
با توجه به اينکه که ارزش و شخصيت در کنار هم روي رفتار تأثيرگذار هستند، اين سؤال مطرح مي شود که آيا رابطه اي بين صفات شخصيتي و ارزش هاي فردي وجود دارد؟ همچنين دانستن رابطۀ بين اين دو موضوع اهميت دارد زيرا مي تواند پيش بيني کنندة اين موضوع باشد که براي افراد مختلف با داشتن ويژگي هاي شخصيتي متفاوت چه ارزش هايي مهم تر است .
سؤال پژوهش حاضر اين است که «آيا رابطۀ معناداري بين تک تک ابعاد تعالي شخصيت و ارزش هاي فردي وجود دارد؟» l روش «جامعۀ آماري » اين پژوهش ، شامل کليۀ دانشجويان دانشگاه خليج فارس بوشهر که در سال تحصيلي ٩٣-٩٤ شاغل به تحصيل بودند.
براي بررسي فرضيه و جهت پاسخگويي به سؤال پژوهش از ضريب همبستگي پيرسون براي بررسي ارتباط بين تک تک ابعاد تعالي شخصيت و ارزش هاي فردي استفاده گرديد.
بر اساس يافته هاي اين جدول ، بين اکثر ارزش هاي فردي و ابعاد تعالي شخصيت رابطۀ معناداري وجود دارد.